SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Hogyan győzzük le könyvtárosként az előadástól való félelmet (olvasóink szavazatára)
Címkék: információ prezentálása | szakmai belső kommunikáció (2013.02-) | rendezvény (szakmai) | tudásstratégia (2015.05-) | tájékoztatás (személyes, fizikai) | továbbképzés, HR-fejlesztés | emberi minőség |
A kihívás segíthet a könyvtárosoknak megtalálni a saját hangjukat. Egy kérdést vagy egy hozzászólást lehet támadásnak tekinteni. De tanulni is lehet belőle. Felismerni, hogyan lehet kezelhetők a különbségek.
Sok könyvtáros nem elég bátor egy konferencia-előadáshoz sem a Library Journal szerzőjének tapasztalata szerint. Inkább csak szeretnének túl lenni rajta. Ahelyett, hogy élveznék, hogy megoszthatják a gondolataikat kollégáikkal. Talán a nehéz kérdésektől vagy a közönség egy tagjától tartanak. Nem lehet kiszámítani mit tartogat a kérdésszekció. De a felkészültség és a "ne vedd személyeskedésnek" gondolkodásmód segíthet. A szakmabeli kollégák nagyobb eséllyel szokták úgy érezni, hogy kérdést kell feltenniük az előadónak. Néhányan úgy érzik, ilyenkor saját ötleteiket és tapasztalataikat kell megosztani. Ha az előadó megkérdőjelezhető ötleteket, vagy megismételhetetlen projekteket mutat be, vagy egyszerűen csak tájékozatlan, akkor nagyobb eséllyel számíthat kérdésekre. Ha viszont sikerült legyőzni a félelmet, akkor felismerhető, hogy a kihívás kezelhető. Egy jó kérdés segíthet az előadónak még jobban kifejteni az ötletét. Részletezni egy kihagyott részletet, vagy tisztázni egy félreértést. De nagyon kell ügyelni a beszélgetés irányítására, hogy a közönség egyik tagja se terelje el a beszélgetés fonalát. Néhány tipp a szerzőtől: - Ha a közönség tagja jó megfigyelést tesz, akkor egyszerűen csak meg kell köszönni. Ilyenkor a vita kezdeményezése csak visszaüthet. - Tartsunk kis szüntet a diskurzus előtt. Ekkor pl. bemutathatjuk, ki irányítja a beszélgetést. A többi a beszélgetés folytatásán múlik, amiben lehet javítás, tisztázás vagy csak annak közlése, hogy nem tudjuk a választ. - A kérdésre adott néhány visszacsatolással is időt lehet nyerni, például "Kérem segítene megérteni a nézőpontját...", "Megértem, miért aggasztja, hogy...", "Ez érdekes meglátás, amit eddig még nem fontoltam meg..:" - A kérdést meg lehet nyitni a közönség felé is. Bár ez megkérdőjelezheti az előadó tudását a témáról. - Ha a kérdés túlmutat az előadáson, akkor közölhető, hogy "attól tartok tovább kell lépnünk". Javasolható a téma megvitatása szünetben. - Kerüljük az "ez egy jó kérdés" frázisokat, mert ez valójában semmit nem jelent. A kapott tippet saját stílusunkra is átfogalmazhatjuk. A lényeg, hogy a kérdéseket és megjegyzéseket ne vegyük személyeskedésnek. Bár időbe telik magabiztosságra szert tenni, megfelelően felkészülve és pozitív gondolkodással minden kihívást eszközként lehet kezelni, hogy üzenetünk célba érjen. (ref.: Habók Lilla) Régebbi hírforrás(ok): Konferenciára készülve link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |