Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Hogyan lehet okos egy könyvtár?

Az "okos könyvtárt" három fő tényező összessége alkotja: okos technológia, okos szolgáltatások és okos emberek.
1. Az okos technológia azokat a legújabb megoldásokat fogja össze, melyek a mobil technológiához, az intelligens adatfeldolgozáshoz és a felhőalapú rendszerekhez kötődnek. Az okos technológiáknak három, egymásra épülő rétegét különíthetjük el:
- különböző jeladók és szenzorok (viselhető technológia, RFID, iBeacon eszközök, kamerák stb.) képezik az "okos könyvtár" technológiai alapját, amelyek képesek a tárgyak (könyvek) és az emberek mozgását, viselkedését nyomon követni
- minderre egy nagy számítókapacitással bíró adatelemző rendszer épül (mesterséges intelligencia, felhőalapú számítástechnika, adatbányászat), amely képes a felhasználói igények előrejelzésére a viselkedési mintázatok alapján
- végül egy kommunikációs réteg következik, amely az interfészek kialakítását jelenti (mobiltechnológia, virtuális valóság, automatizált tájékoztatás/information push).
2. Az okos szolgáltatások egyfelől arra irányulnak, hogy a használók valós idejű igényeit kiszolgálják a fenti elemzések alapján, másfelől precízen szabályozott fizikai körülményeket (pl. hőmérséklet, tűzvédelem stb.) teremtsenek, továbbá elősegítsék a részvételt olyan tevékenységekben, melyek a használók kikapcsolódását és önképzését szolgálják, igazi közösségi teret hozva létre.
3. Nincs "okos könyvtár" okos emberek nélkül, ideértve a használókat és a könyvtárosokat is. Az előbbiek tekintetében az új használók, a sürgősen információt keresők és a visszatérő használók számára kell célzott szolgáltatásokat kialakítani (könyvtárismertetők, gamifikáció, mikroblogok, monitorozott ügyfélszolgálat, GyIK, gyorstájékoztató oldalak). Ami pedig a könyvtárosokat illeti, a kulcsszó az élethosszig tartó tanulás, a szakmai tapasztalatcsere, a kreativitás és a nyitottság: képesnek kell lennünk arra, hogy a legújabb technológiákat elsajátítsuk és át tudjuk adni ismereteinket a használóinknak is. (Hogyan lehet okos egy könyvtár? Az "okos könyvtár" fogalmának körvonalazása; ref.: Szabó P.)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról