SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Hogyan lehet okos egy könyvtár?
Címkék: adatgazdálkodás, CRM | adattárolás | alkalmazás, szoftver | gép, technikai eszköz | hatékonyság | informatikai fejlesztés, automatizálás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | irányítás, mérés, szabályozás | marketing | minőség, -irányítás, -fejlesztés | szakmai belső kommunikáció (2013.02-) | szakmai szintű irányítás | tervezés, stratégia | üzleti modell |
Az "okos könyvtárt" három fő tényező összessége alkotja: okos technológia, okos szolgáltatások és okos emberek.
1. Az okos technológia azokat a legújabb megoldásokat fogja össze, melyek a mobil technológiához, az intelligens adatfeldolgozáshoz és a felhőalapú rendszerekhez kötődnek. Az okos technológiáknak három, egymásra épülő rétegét különíthetjük el: - különböző jeladók és szenzorok (viselhető technológia, RFID, iBeacon eszközök, kamerák stb.) képezik az "okos könyvtár" technológiai alapját, amelyek képesek a tárgyak (könyvek) és az emberek mozgását, viselkedését nyomon követni - minderre egy nagy számítókapacitással bíró adatelemző rendszer épül (mesterséges intelligencia, felhőalapú számítástechnika, adatbányászat), amely képes a felhasználói igények előrejelzésére a viselkedési mintázatok alapján - végül egy kommunikációs réteg következik, amely az interfészek kialakítását jelenti (mobiltechnológia, virtuális valóság, automatizált tájékoztatás/information push). 2. Az okos szolgáltatások egyfelől arra irányulnak, hogy a használók valós idejű igényeit kiszolgálják a fenti elemzések alapján, másfelől precízen szabályozott fizikai körülményeket (pl. hőmérséklet, tűzvédelem stb.) teremtsenek, továbbá elősegítsék a részvételt olyan tevékenységekben, melyek a használók kikapcsolódását és önképzését szolgálják, igazi közösségi teret hozva létre. 3. Nincs "okos könyvtár" okos emberek nélkül, ideértve a használókat és a könyvtárosokat is. Az előbbiek tekintetében az új használók, a sürgősen információt keresők és a visszatérő használók számára kell célzott szolgáltatásokat kialakítani (könyvtárismertetők, gamifikáció, mikroblogok, monitorozott ügyfélszolgálat, GyIK, gyorstájékoztató oldalak). Ami pedig a könyvtárosokat illeti, a kulcsszó az élethosszig tartó tanulás, a szakmai tapasztalatcsere, a kreativitás és a nyitottság: képesnek kell lennünk arra, hogy a legújabb technológiákat elsajátítsuk és át tudjuk adni ismereteinket a használóinknak is. (Hogyan lehet okos egy könyvtár? Az "okos könyvtár" fogalmának körvonalazása; ref.: Szabó P.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |