SzavazásA külföldi könyvtári tapasztalatok, jógyakorlatok...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Idegen tudás kell a stratégiai gondolkodáshoz
Címkék: USA | tudásstratégia (2015.05-) | tervezés, stratégia | szakmai szintű irányítás | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | felmérés | személyes tájékoztatás | emberi minőség |
A felsőoktatási intézmények egy szakterület speciális ismereteit kínálják. A stratégiai döntéshozatalhoz azonban szélesebb perspektívára - szakterületen kívüli tudáselemekre - van szükség. (Nem véletlenül kínál a KIT külön Analógiák rovatot.) A könyvtár - széles kínálatával - elvileg alkalmas lehet e versenyelőnyt nyújtó tudás támogatására. A könyvtár, illetve mások stratégiai céljai érdekében. (MG)
David Epstein írja: James Flynn egy tanulmányában az Egyesült Államok egyik legjobb egyetemének végzős diákjait vizsgálta a neurológushallgatóktól a bölcsészekig: tanulmányi átlagukat összevetette a kritikus gondolkodást mérő teszten elért eredményeikkel. A teszt a diákok abbéli képességét mérte fel, hogy a közgazdaságtan, társadalom- és természettudomány és a logika alapvető, elvont fogalmait mindennapi, való életből vett helyzetekre alkalmazzák. Flynn csodálkozva állapította meg, hogy a tanulmányi átlag és az átfogó fogalmi gondolkodást mérőteszt eredményei közötti korreláció a nullához közelített. Flynn szavaival: "A jó jegyek megszerzéséhez szükséges jellemzők között nem szerepel a jelentősebb kritikus gondolkodási képesség." A teszt mind a húsz feladata olyan fogalmi gondolkodást kívánt, amely széles körben használható a modern világban. Azoknál a feladatoknál, amelyek formális tanulással fejleszthető készségeket kívántak - például körkörös logikát - a diákok jól teljesítettek. De amikor a fogalmi logikát tágabb keretek között kellett volna alkalmazni, siralmas eredményeket értek el. (...) Nem volt olyan szak, beleértve a pszichológiát is, amelynek hallgatói értették volna a társadalomtudományi módszereket. A természettudományos karokra járó diákok megtanulták a szakterületükhöz kapcsolódó tényeket, de fogalmuk sem volt arról, hogyan lehet a tudomány segítségével megfelelő következtetéseket levonni. Az idegtudományt hallgató fiatalok semmiben sem teljesítettek különösebben jól. Az üzleti szakon tanulók szinte minden területen gyengén muzsikáltak, beleértve a közgazdaságtant is. A legjobb eredményt a közgazdászhallgatók érték el. A közgazdaságtan természeténél fogva átfogóbb terület, és professzorai jellemzően a szakterületükön kívül is alkalmazzák az elsajátított okfejtési készségeiket. A vegyészhallgatók ugyanakkor, bar nagyon okosak voltak, a szakterületükön kívüli problémák esetében több tanulmány szerint is nehezen boldogultak a tudományos okfejtéssel.
Hírforrás:
Epstein, David: Sokoldalúság, HVG, 2021, p. 55
2023. január 01. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: Régebbi hírforrás(ok): Pávafarok-hatás - ami az egyéniségedet és versenyelőnyödet adja link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |