SzavazásA cigány / roma használók megnyerése - mit gondolsz róla?
KIT hírlevél évfolyamok2025
|
Így is vezethetsz (gyermek)irodalmi sétákat felnőtteknek (olvasóink szavazatára)
Címkék: marketing | olvasás | pr, public relations, bizalomkeltés | rendezvény használók számára | Svédország |
Maria Nikolajeva nyugdíjas professzor gyermekirodalmi sétákat vezet felnőttek számára Stockholmban, a Svéd Gyermekkönyvek Intézetével együttműködve, egyedülálló módszertan szerint. Célja az olvasás élményének elmélyítése. Arra törekedett, hogy a résztvevők ismerjék meg a hely szellemét, azért, hogy általa felfedezzék az irodalmi mű szövegét, és viszont. Ezekért a gyermekirodalmi sétákért 2022-ben megkapta a svéd IBBY Gulliver-díját. A módszer ismertetését lásd a vele készült interjúban: link . Hogyan működik egy-egy séta?
- A sétálóknak előzetesen el kell olvasniuk a kiválasztott könyvet! Lehetőleg közvetlenül a séta előtt ajánlatos elolvasni, mert intenzíven dolgoznak majd a szöveggel. Így könnyebb lesz azonosulni a főszereplővel és a gyermek nézőpontjából látni, megélni az adott helyet. - A sétálók létszáma 5-12 fő. - A sétáknak lassúnak kell lenniük, mert ez nem idegenvezetés! Azért sétálnak, hogy beleéljék magukat a szövegbe, figyeljenek a részletekre, mintegy belülről felfedezve a helyet is. - Nem hosszúak a séták, néha csak néhány háztömbnyi távolságot tesznek meg. A rövid távolság ellenére a séta akár néhány órát is igénybe vehet. - A séta során Maria Nikolajeva kérdéseket tesz fel a könyv alapján. Különböző feladatokat is ad a résztvevőknek, pl. keressenek meg egy részletet a szövegben vagy a helyszínen. Meglepetéseket is készít a sétálóknak, pl. egy listát a főszereplő által hallgatott dalokból. Azt szeretné, ha a résztvevők minden érzékszervükkel megtapasztalnák a környezetet. Időnként megállnak, hogy megbeszéljék, mit gondolnak, éreznek stb. - A séta mindig írással és általános elmélkedéssel zárul. A résztvevőket ilyenkor arra kérik, hogy szabad formában írjanak arról, mit tapasztaltak. Aki akarja, felolvashatja a szövegét. A többség ezt meg is teszi. A séták előkészítése: 1. Olyan könyv kiválasztása, amelyben a hely/környezet központi szerepet játszik a történetben. Pl. a könyvtárnak is különleges helye van sok gyermekkönyvben(!). Hasonló környezetben játszódó történetet is választhatunk. 2. A séta helyszínének kiválasztása és felfedezése: ekkor átgondoljuk, miért érdekes egy helyszín, milyen részletekre figyeljünk. Nikolajeva kérdéseket, kihívásokat, feladatokat állít össze. A meglepetésekhez pl. kellékeket is készít. A kreativitás fontos! Az ismeretlen olvasók elérésére is alkalmas a módszer. Ezt segítik a nézőpontváltások, kihívások és kérdések, valamint a mozgás és a játék. Nikolajeva egy Facebook-csoportot is létrehozott: sétaidőpontokról tájékoztat és ajánlást kér a közös könyv kiválasztásához. A tagok (a cikk írásakor 530 fő) megoszthatják tapasztalataikat. (ref.: Szabó Eszter) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |