SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Így mérik egységesen az amerikai szakkönyvtárak teljesítményét (olvasóink szavazatára)
Címkék: együttműködés más könyvtárakkal | felmérés | használói élmény (UX) 2020- | innováció, szolgáltatásfejlesztés | irányítás, mérés, szabályozás | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | legjobb gyakorlat (felsőoktatási könyvtár) | szakmai szervezet | USA |
Az egyetemi könyvtárak szabványosított felmérésekkel összesíthetik az eredményeiket és elemezhetik a tendenciákat szolgáltatási témák, programtípusok és időbeli változások szerint, így összevethetik eredményeiket a Carnegie-osztályozás link és az ország (itt: USA) eredményeivel. Minél többen használják a Project Outcome for Academic Libraries (POAL) link eszközkészletét, annál több benchmark-adat áll rendelkezésre bárki számára.
Az ACRL főiskolai és kutatókönyvtári szervezet 2024-es POAL-jelentése: link . A POAL 2019-ben indult a Közkönyvtári Szövetség (PLA) által fejlesztett Project Outcome eszközkészlet alapján. Hét szolgáltatási területen négy szempontból mérik vele az ügyféleredményt: ezek az ismeretek, bizalom, alkalmazás vagy viselkedésváltozás és tudatosság. A POAL-ban a témák a szakkönyvtárakhoz igazodnak: digitális és különleges gyűjtemények, oktatás, helyiségek, rendezvények/programok, oktatástámogatás, könyvtári technológia és kutatás. A következő három felméréstípus van használatban: 1. Azonnali felmérések: közvetlenül a program vagy szolgáltatás befejezése után osztják ki a hét kérdésből álló kérdőíveket, amelyeken a látogatók által bejelentett tanulást 4 kérdésből álló Likert-skálán, és 2 nyílt végű kérdéssel mérik. Az azonnali felméréseket a könyvtárak max. három egyéni kérdéssel bővíthetik. A mért eredmények minőségi vagy mennyiségi jellegűek. 2. Utólagos felmérések: négy-nyolc héttel a program vagy szolgáltatás befejezése után. Célja, hogy a könyvtárak jobban megértsék, hogy a vendégek viselkedése megváltozott-e vagy javult-e. 3. Eredménymérési irányelvek: négy területre összpontosítanak - az eredménymérések kidolgozására, az alternatív adatgyűjtési módszerekre, az eredményadatok időbeli mérésére és a partnerekkel való együttműködésre - tekintettel a hosszú távú, közös hatás kimutatására. A beépített adatvizualizációval bemutatható a programok hatékonysága, érvelhetnek a finanszírozás mellett. A leggyakoribb felmérési téma az oktatás volt. Öt év eredményei: - Az indulás óta világszerte 971 tudományos könyvtár készített felmérést. - Az ACRL Assessment and Advocacy: Using Project Outcome for Academic Libraries (Értékelés és érdekérvényesítés) kiadványa hozza a POAL-esettanulmányok gyűjteményét link , mely mutatja a COVID-korszak leállásainak hatását is. Közzétették, hogyan lehet mérni a virtuális programokat. - Az adatok széles körben használhatók, pl. egy floridai iskola felmérése szerint a diákok a kényelmetlen ülőhelyekkel ellátott tanulószoba helyett inkább az egy délután alatt átrendezett, hosszú asztalokhoz ülnek le a könyvtárban, amelyeken már a taneszközeiket kényelmesen szétteríthetik. Talán soha nem tudták volna ezt meg, ha nem használják ezt az eszközt. (Ref.: Szabó Eszter) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |