Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


Így válik értékes áruvá a viselkedésünkről szóló információ

Polányi Károly fiktív áru fogalomhármasát bővíti ki, amikor azt állítja, hogy a kapitalista társadalmakban munkaerőre csupaszított társadalom, a termőfölddé és földtulajdonná csupaszított természet és az áruként kezelt pénz kiegészül egy negyedik fiktív áruval, a valósággal, amely információvá csupaszítva az emberi viselkedést elemző és adatfelhőkbe rendező technológiák megjelenésével áruvá válik (kommodifikálódik). Vagyis adhatóvá, vehetővé és szabadon felhasználhatóvá válik.

E szerint a kétezres évek elején a profittermelés új formája jelent meg, melyet a Google alakított ki és alkalmazott először. A vállalat - nagyon leegyszerűsítve - arra jött rá, hogy minél nagyobb mennyiségű adatot gyűjt a lehető legtöbb emberről (nem kizárólag saját felhasználóikról), annál pontosabban le tudják írni és előre tudják jelezni az emberek viselkedését, vágyait, érzéseit, gondolatait - nagy adathalmazokat elemző algoritmusok segítségével.

A big data elemzésével ilyen módon még az adott cég számára teljesen haszontalannak tűnő metaadatokból is kirajzolódhatnak olyan mintázatok, amelyek végső soron hasznosak a cégnek vagy továbbadhatók más cégeknek. A hatalmas adatmennyiség folyamatos gyűjtése és monitorozása lehetővé teszi az egyes fogyasztók várható cselekvéseinek előrejelzését, aktuális igényeik és vágyak körvonalazását, valamint stimulálását.

Mindez nem pusztán optimalizálja a piaci környezetet és nem is csak a felhasználói igények mélyebb kielégítését szolgálja. Az ilyen módon összegyűjtött és felhalmozott adatmennyiség elsősorban áruként viselkedik, amelyet a piaci - és nem egyszer állami - szereplők eladhatnak vagy megvásárolhatnak.

A fogyasztás maximalizálásában érdekelt nagyvállalatok ezt az információt - a jövőbeli viselkedés előrejelzését - a fogyasztói viselkedés ösztönzésére használják fel.

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról