SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Így változtak a baden-württembergi közkönyvtárak a járványban (folyamatdigitalizáltak)
Címkék: digitalizálás (folyamat, technika) | hozzáférés, nyitva tartás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | irányítás, mérés, szabályozás | könyvtár, köz- | Németország | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia |
Valamennyi könyvtár szembesült azzal a kihívással, hogy a korlátozások ellenére fenn kell tartaniuk szolgáltatási kínálatukat (bezárva, de a munkatársakkal betartatva a higiénia és távolságtartás szabályait). Így legalább részben a járványhelyzethez igazodtak és/vagy új szolgáltatásokat dolgoztak ki.
1. A nyomtatott médiakínálatot csak korlátozottan tudták fenntartani. Alig 31%-uk élt a kézbesítés, átvétel biztosítása, a kívánt szövegek digitalizálása eszközeivel. 2. Bővítették és tömegessé tették digitális médiakínálatukat (online kölcsönzés, tudományos adatbázisok, a kiadók e-könyvei). Bizonyos esetekben módot találtak a használók bevonására (beszerzési javaslatok kérésével). Sokuk széleskörűen gondozta a kínálatot, és részletes leírást tett közzé a források használatáról, előnyeiről és célcsoportjáról. 3. A rendkívüli helyzethez igazították munkájukat és használati szabályzatukat (pl. személyes megjelenés nélkül kiállított olvasójegy kiadása, lejárat automatikus meghosszabbítása, stb.), és fenntartották vagy létrehozták a könyvtárral való digitális kapcsolatfelvétel lehetőségét. Új tendencia, hogy tartalom-előállítók lettek külső anyagok szerkesztésével és saját fejlesztésű digitális tartalmakkal. Az utóbbi új fejlemény. Több intézmény YouTube-videókkal, webináriumokkal, podcastokkal jelentkezett változatos témákban (pl. felolvasás, kvíz, stresszoldás, karanténnapló). A vizsgált könyvtárak közül 55,4% kínált egy vagy több ilyen tartalmat; főleg a kis és a közepes méretű könyvtárak voltak nagyon aktívak. A könyvtárak számára a járvány okozta válság azt jelentette, hogy (részben új) digitális utakat kellett választaniuk, megmutatva, hogy képesek önállóan hozzájárulni az okos városok digitális átalakulásához. Még nem lehet tudni, milyen szerepet fognak játszani a fenti kezdeményezések a könyvtárak középtávú profiltisztításában. A kutatásból további kérdések adódnak: Melyik új szolgáltatás vált be, és tartandó meg? Mennyiben változtak (és ha igen, hogyan) az olvasói elvárások az új szolgáltatási kínálat használata révén, és ez milyen hatással van a könyvtárak szolgáltatásaira? Mely tényezők hatottak pozitívan az új kínálat kialakítására? E kérdések megválaszolása érdekében 2020 nyarán újabb vizsgálatot terveznek, amelyben szakértői interjúk segítségével gyűjtik össze a könyvtárvezetők véleményét. (ref.: Murányi L.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |