SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Ilyen közkönyvtárosi kompetenciákkal eredményesebb lehet az olvasásösztönzés (olvasóink szavazatára)Az "Olvasásösztönzés a nyilvános könyvtárosok számára 2021-2023" elnevezésű kezdeményezés a könyvtárosi kompetenciákra fókuszál, hangsúlyozva a gyermekek és fiatalok olvasásra ösztönzését.
A könyvtárosok általában úgy látják, hogy a vezetői felelősség gyakran megáll a kompetenciafejlesztés feltételeinek biztosításánál. Az új ismeretek és készségek átadása nem mindig a vezetői szinten keresztül zajlik. Itt tárgyalják a könyvtárosok egyedi szakmai kompetenciáit is (a KIT ezeket sorolja fel - a Szerk.): 1. Irodalmi ismeretek: Részben a szépirodalom mint művészeti forma ismeretéről van szó, részben pedig a kiadással, recepcióval, műfaji ismeretekkel kapcsolatos ismeretekről. Noha az irodalmi ismeretek kulcskompetenciának tűnnek, mégis a könyvtár- és információs tudomány mint tantárgy másként tekint az irodalomra, mint az irodalomtudomány. Nem az irodalmi művek mint olyanok, hanem azok közvetítése hangsúlyos. A könyvtáros maga is olvasó, és ezáltal személyes, élményalapú ismeretei vannak az irodalomról. A közös olvasmányélmény pl. a fiatalokkal való bizalmas találkozás alapja. 2. A célcsoport tudatossága: pl. hogyan kellene az olvasásösztönzést végezni azoknál a csoportoknál vagy egyéneknél, akik különböző okokból nem vesznek részt spontán módon a könyvtárak kínálatában. Etikai dilemma, hogy törekedjen-e arra a könyvtáros, hogy valami mást is akarjon-e az olvasó, mint amit kér. A gyermekkönyvtári munkában pl. hangsúlyozzák az ún. gyermeki perspektíva értékét, azaz a gyermekek saját érdekeiből indulnak ki, ahelyett, hogy a felnőttek gyermeki igényekről alkotott elképzelése lenne a kiindulópont. 3. Fogadás és részvétel: Az interakciós készségeket gyakran összekapcsolják az informális készségekkel, mint a társas érintkezésre való személyes alkalmassággal. Ezek személyes tulajdonságok: improvizáció, humor, kíváncsiság, türelem, elkötelezettség, zűrös helyzetek kezelésének képessége. A könyvtárosoknak fejleszteniük kell a méltányossági műveltséget. A kulturális, nyelvi, társadalmi és ideológiai irányultságú kompetenciák e csoportjának tudatossága az utóbbi években nőtt, de még mindig fejlődési terület. 4. Közvetítői kompetencia vagy kommunikációs kompetencia: Összetett, az irodalmi ismeretek, a pedagógiai és kommunikációs készségek, valamint a célcsoporthoz való alkalmazkodás képességének kombinációja. A képzeletnek az olvasás népszerűsítéséhez való kapcsolódása egyre inkább csak a legkisebbekhez kötődik. Az idősebbek olvasásához kapcsolódó érték pl. a kreativitás és a "haszonelvűség". (Folytatjuk.) (Ref.: Szabó Eszter) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |