SzavazásEgy szakmai előadás célja, hogy...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Információs műveltség - keveseket érdekel, de nincs más út... (olvasóink szavazatára)
Címkék: könyvtár, felsőoktatási v. szak- | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | kutatás + fejlesztés | tudásstratégia (2015.05-) | oktatás, tanulás | információ (elmélet, politika) |
(SDG 4., Minőségi oktatás) Nem csoda, ha a könyvtárosokat elcsüggeszti az információs műveltségre jutó aránytalanul kis figyelem. William Badke, a témában sokat publikáló szakértő és oktató úgy látja, hogy nem sikerült érdemi eredményeket elérni. Néhány szomorú tény:
- A tudományos élet nem becsüli a területet. A legfájóbb, hogy a tudományos elit szerint az információs műveltség kevésbé releváns a diákok oktatásában. Az oktatók talán nem hisznek benne, hogy a hallgatók megtaníthatók az információk megfelelő kezelésére. A legtöbben enélkül is megkapják a diplomát, miközben a szakdolgozataik nem túl jók. Úgy tűnik, a felsőoktatás csökkentette az elvárásokat. Nem hiszik el, hogy a könyvtárosok javítanának a helyzeten. - Szemeszterenként egy kurzus nem elég: a szakemberek nem tudnak eleget foglalkozni minden hallgatóval. A jobb eredményekhez nincs elég pénz, könyvtáros. - Vannak, akik szerint a diákoknak nincs is szükségük az információs műveltségre. Ez egy kimondottan helytelen nézőpont, aminek tanulmányok is bizonyítják az ellenkezőjét. - Van még értelme a döglött lóba belerúgni? Nem kellene inkább a tájékoztatásra és a kutatók támogatására fordítani ezt az időt? Nem... de reálisnak kell lenni. Az információs műveltség feladása a lehető legrosszabb út lenne, például a következők miatt: - Pont az információs műveltség lehet kiút az információs káoszból. Sokak bírnak fejletlen a "bemeneti információszűrővel", egyúttal "túlfejlett hiedelmeket fogva tartó zárral". Még a valódi statisztikák láttán sem változtatnak álláspontjukon. Meg kell tanítani az embereket a kritikus információszűrésre. Kevésbé higgyenek a pletykáknak, sokkal inkább az adatoknak. És fordítsanak több időt a források és információ értékelésére. - Az információs műveltség az oktatás alapja. Régen az egyetemek és oktatóik közvetítették a nehezen hozzáférhető tudást. A tudományos információk könnyű elérése miatt a felsőoktatás túlléphet az egyszerű tudásterjesztő szerepkörön. Ebben az új korszakban az információs műveltségnek alapvetőnek kell lennie. A folyamatokra kellene fókuszálni. Hogyan fogalmazzak meg egy problémafelvetést? Hogyan tervezzem meg a kutatást, hogy megszerezzem a probléma megoldásához szükséges tudást? Hogyan értékeljem az információ minőségét, relevanciáját? Hogyan fejleszthetem a kollektív tudást? - Az információs műveltség megtartja a hallgatókat, csökkenti a lemorzsolódást. Eszközöket ad az információs környezetben való boldoguláshoz. Segít eljutni a problémától a megoldás felé. Meg kell változtatni az üzenetünk. Nem a kurzusokra való bejutást kell hangsúlyozni, hanem hogy a diákokat segítenünk kell a kutatási folyamatok megértésében. A gyenge kutatási készség probléma a hallgatók kritikai gondolkodásában. A könyvtárosok megtaníthatják, hogyan legyenek hozzáértő, megfontolt problémamegoldók, hogyan használják fel az információkat. Újra kell gondolni az oktatást, mivel az információhiánytól az információbőség felé mozdultunk el. A könyvtárosok segíthetik az eligazodást. (ref.: Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |