Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


Irodalomtanítás, avagy hol rúg labdába a könyvtár? - Tokaji Kerekasztal

Az 51. Tokaji Írótáborban, 2023. aug. 15-én az irodalomtanítás helyzete volt a témája annak a kerekasztal-beszélgetésnek, ami túlmutatott a Nemzeti Alaptanterv (NAT) által kijelölt pályán. Egyetértés volt Takaró Mihály író, irodalomtörténész, tanár megállapításában, hogy az irodalom identitásképző tantárgy, de oktatásának céljáról, a tanár szerepéről és főleg a tanítás mikéntjéről már eltértek a vélemények.
Fábián László, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium tanára szerint a NAT nem a jelen problémáira fókuszál. Ehhez hozzáfűzném, hogy a könyvtárak tehetnek a legtöbbet a jelen problémáival szembesítő (klasszikus vagy kortárs) irodalom helyzetbe hozásáért.
A harmadik beszélgetőtárs, Varga Betti is gyakorlóiskolából érkezett, és az ott szerzett tanári tapasztalatairól beszélt. Ezek alapján tette fel egyik (számomra izgalmas) kérdését, hogy mik azok a művek, műrészletek, amelyek nem teherként jelennek meg a gyermek előtt, hanem valódi élményként?
Ezt hallva rögtön eszembe jutott az ún. élménykönyvtár, amit nem tudnék kapásból definiálni, de talán segít a tanárnak. Tetszett még, hogy ugyanő az "erős és stabil közösségek" hiányáról beszélt iskolai múltja alapján, amit én talán általános társadalmi problémának, s egyúttal könyvtári feladatnak, lehetőségnek érzek. A mesterséges intelligenciához is eljutott gondolatmenetében. Bevallom, egy kicsit félek, hogy a könyvtár túl későn reagál rá, s titkon azt reméltem, hogy erről parázs vita alakul ki, de tévedtem.

L. Simon László (Magyar Nemzeti Múzeum igazgatója) is utalt a hátrányos helyzetű térségekre és iskoláikra.
Fábián László szerint a kedvezőtlen demográfiai helyzet, az "elöregedett korfa" és az ebből (is) fakadó tanárhiány szintén az oktatás gátja. Hozzátenném, hogy a könyvtárnak szintén kötelessége hozzájárulni az esélyegyenlőséghez.

Végül a beszélgetők nem vitatkoztak, hogy irodalomtörténetet kell-e tanítani, vagy elég-e a kortárs szövegek felől megközelíteni az identitás, etika kialakításához, az irodalom megszerettetéséhez?
Varga Betti utalt arra, hogy ő "irodalomtörténet-párti", s valóban nem lehetünk meg közös kulturális kódrendszer nélkül.
Ezt a könyvtár mint hagyományőrző, értékőrző intézmény erősíteni fogja, ugyanakkor nyitott maradhat a kortárs szövegek felőli olvasóvá nevelésre is. (Összeáll.: Szabó Eszter) A Kerekasztal videón: link

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról