SzavazásA külföldi könyvtári tapasztalatok, jógyakorlatok...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Javította-e a járvány a könyvtárak digitális szolgáltatásait?
Címkék: kiszervezés, outsourcing | digitalizálás (folyamat, technika) | digitális (elektronikus) könyvtár | felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | közkönyvtár, közművelődési könyvtár |
Bár a pandémia előtt is volt digitalizálódás (pl. online kölcsönzés, online témafigyelés beállítása, online hírlevelek, online jelentkezés könyvtáros konferenciákra, könyvtárak marketingje a közösségi médián keresztül stb.), a COVID-19 által előidézett kényszerű bezárás felerősítette a folyamatot. "A KSH adatai szerint a távolról használható szolgáltatások (telefon, fax, e-mail, OPAC) használatában 2019 és 2021 között:
- a nemzeti és országos szakkönyvtárak esetében 31,9%-os növekedés; - a települési könyvtárak esetében 13,26%-os növekedés; - az egyéb szak-és munkahelyi könyvtárak esetében minimális, egészen pontosan 9,93%-os csökkenés volt megfigyelhető." link . Az utóbbi arány meglepő volt: ebben az esetben is növekedés tűnt volna logikusnak az otthoni munkavégzés miatt. Úgy tűnik, a könyvtárak összességében a helyzethez képest viszonylag gyorsan és hatékonyan átálltak az online szolgáltatásokra (pl. "hiteles koronavírus információk összegyűjtése, online meseolvasás, online tájékoztatás Skype-on keresztül, adatbázis-ajánlók összeállítása, könyvek összekészítése, könyv kiszállítása időseknek és mozgáskorlátozottaknak, könyvajánlók összeállítása, e-learning oktatófelületek alkalmazása, digitalizált helyismereti gyűjtemények, a MEK-ből digitalizált hangoskönyvek és egyéb digitalizált dokumentumok elérésének biztosítása, adatbázis használathoz útmutató készítése, könyvtári podcast." link A felsorolt szolgáltatások közül mindegyiket hasznosnak találom, legfőképpen azért, mert mindegyik biztosította a könyvtári szolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáférést, pl: - hiteles koronavírus információk összegyűjtése - szorongás enyhítése az olvasók körében; - online meseolvasás - általa növekszik a gyerekek biztonságérzete és csökken a megbetegedéstől és a mindennapi élet (iskolában, óvodában eltöltött hétköznapok) hirtelen megszakadása által okozott krízishelyzet miatti szorongásuk; megakadályozva az immunrendszer gyengülését; - online tájékoztatás Skype-on keresztül, MEK-ből e-könyvek és hangoskönyvek elérésének biztosítása, könyvajánlók, könyvtári podcast - mind nagy segítséget nyújt az olvasók számára abban, hogy könnyen megtalálják az igényeiknek megfelelő dokumentumokat; - adatbázis ajánlók összeállítása - abban a kérdésben segíthet választ találni a könyvtárosoknak, hogy mely adatbázisokra fizessenek elő; - időseknek és mozgáskorlátozottaknak könyv kiszállítása - a könyvtárak esélyegyenlőségi funkciójának biztosítása, mert az idősek féltek elhagyni otthonukat, a könyvtárak munkatársai pedig gondoskodtak róla, hogy a pandémia ellenére is hozzáférhessenek a szükséges dokumentumokhoz. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |