SzavazásCsak szolgáltatunk vagy gyártsunk is információs tartalmakat könyvtárosként?
KIT hírlevél évfolyamok2025
|
Kamuképek özöne - slop, halott internet és elszaródás
Címkék: üzleti modell | minőség, minőségirányítás, minőségfejlesztés | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | információs írástudás | információforrás (tájékoztatáshoz) | film- videó- és képszolgáltatás | közösségi média | etika, fegyelmi kérdések |
Egyre terebélyesebben hömpölyög a közösségi médiában a mesterséges intelligenciával (MI) generált képek vizuális szemétfolyama. A Facebookon biznisz lett a csöpögős tájképek, a vallásos giccs, a hamis történelmi fotók vagy az együttérzésre bazírozó MI-képek megosztása, és ehhez a platform vígan asszisztál. Bár a jelenség első pillantásra nem tűnik civilizációs veszélynek, komoly károkat okozhat az emberiség kollektív vizuális kultúrájában. Hacsak nem éppen ettől omlik össze maga a mesterséges intelligencia.
... lassan, de biztosan az életünk részévé válik a MI-nak egy kevésbé veszélyes, de hosszú távon biztosan korrozív megjelenési formája: az úgynevezett slop. Az eredetileg löttyöt jelentő angol szóval a világsajtó azt a jelenséget kezdte leírni az elmúlt évben, hogy a közösségi médiában egyre több MI-generált kép jön szembe. Így kaptunk Pentagon-robbantás helyett pufidzsekis Ferenc pápát, lejárató politikusi deepfake-ek helyett debil dalokat éneklő politikusi deepfake-eket, bombasztikus hamisítványok helyett banális hamisítványokat. Az a felállás, miszerint gépek lájkolnak gépek által generált tartalmakat, tökéletesen illene az úgynevezett halott internet elméletébe. Ez a teória arról szól, hogy az internet nagy része már nem valódi emberek tevékenységéből áll, hanem automatizált rendszerek (botok, MI, algoritmusok) által kreált tartalmakból és interakcióiból. A halott internet teória mellett az utóbbi évek másik online jelensége a platformok úgynevezett "elszaródása" (shittification), amelyet Cory Doctorow kanadai techblogger és sci-fi író dobott be a köztudatba 2022 őszén. A Facebook szerinte ennek az elszaródási folyamatnak a legvégén tart. A folyamat nagy vonalakban így néz ki: 1. A platform jó és érdekes szolgáltatást kínál, hogy mindenki használni kezdje. A Facebooknál ez bejött, globálisan 3 milliárdan, Magyarországon több mint 7 millióan vannak fenn. 2. Miután megvan a kritikus tömeg, következik a hirdetők beetetése azzal, hogy itt érhetik el célzott reklámokkal a legtöbb potenciális fogyasztót. 3. Miután mindkét oldalt magához kötötte, és immár egyik sem engedheti meg magának, hogy ne legyen fönn a platformon, elkezdi szorítani a hurkot mindkét célcsoport nyaka körül: a felhasználók egyre több kéretlen tartalmat és hirdetést látnak, a hirdetők egyre drágábban érik el a célcsoportjukat. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |