Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


Kamuképek özöne - slop, halott internet és elszaródás

Egyre terebélyesebben hömpölyög a közösségi médiában a mesterséges intelligenciával (MI) generált képek vizuális szemétfolyama. A Facebookon biznisz lett a csöpögős tájképek, a vallásos giccs, a hamis történelmi fotók vagy az együttérzésre bazírozó MI-képek megosztása, és ehhez a platform vígan asszisztál. Bár a jelenség első pillantásra nem tűnik civilizációs veszélynek, komoly károkat okozhat az emberiség kollektív vizuális kultúrájában. Hacsak nem éppen ettől omlik össze maga a mesterséges intelligencia.

... lassan, de biztosan az életünk részévé válik a MI-nak egy kevésbé veszélyes, de hosszú távon biztosan korrozív megjelenési formája: az úgynevezett slop. Az eredetileg löttyöt jelentő angol szóval a világsajtó azt a jelenséget kezdte leírni az elmúlt évben, hogy a közösségi médiában egyre több MI-generált kép jön szembe. Így kaptunk Pentagon-robbantás helyett pufidzsekis Ferenc pápát, lejárató politikusi deepfake-ek helyett debil dalokat éneklő politikusi deepfake-eket, bombasztikus hamisítványok helyett banális hamisítványokat. Az a felállás, miszerint gépek lájkolnak gépek által generált tartalmakat, tökéletesen illene az úgynevezett halott internet elméletébe. Ez a teória arról szól, hogy az internet nagy része már nem valódi emberek tevékenységéből áll, hanem automatizált rendszerek (botok, MI, algoritmusok) által kreált tartalmakból és interakcióiból.

A halott internet teória mellett az utóbbi évek másik online jelensége a platformok úgynevezett "elszaródása" (shittification), amelyet Cory Doctorow kanadai techblogger és sci-fi író dobott be a köztudatba 2022 őszén. A Facebook szerinte ennek az elszaródási folyamatnak a legvégén tart. A folyamat nagy vonalakban így néz ki:
1. A platform jó és érdekes szolgáltatást kínál, hogy mindenki használni kezdje. A Facebooknál ez bejött, globálisan 3 milliárdan, Magyarországon több mint 7 millióan vannak fenn.
2. Miután megvan a kritikus tömeg, következik a hirdetők beetetése azzal, hogy itt érhetik el célzott reklámokkal a legtöbb potenciális fogyasztót.
3. Miután mindkét oldalt magához kötötte, és immár egyik sem engedheti meg magának, hogy ne legyen fönn a platformon, elkezdi szorítani a hurkot mindkét célcsoport nyaka körül: a felhasználók egyre több kéretlen tartalmat és hirdetést látnak, a hirdetők egyre drágábban érik el a célcsoportjukat.

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról