SzavazásA könyvtárosok belső kommunikációjának minősége...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Költségvetésének megduplázása után is fejlesztik a holland nemzeti könyvtárat
Címkék: könyvtár, nemzeti | legjobb gyakorlat (nemzeti könyvtár) | szakmai szintű irányítás | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia | együttműködés nem könyvtárakkal | együttműködés más könyvtárakkal | állománygazdálkodás | Hollandia | Koninklijke Bibliotheek, Den Hague |
2015-ben a KB szerepét kibővítették - munkavállalói számát 250-ről 400-ra emelve és költségvetését megduplázva -, amikor összevonták három szervezettel: a digitális innovációs projektszervezettel (BNL), a közkönyvtári intézettel (SIOB) és a holland irodalom digitális könyvtárával (DBNL). Az új intézménynek sokkal nagyobb és komplexebb szolgáltatási portfoliót kellett kialakítania, amelynek célcsoportja immár a teljes holland lakosság, a kisgyermekektől az idősekig. A fő cél a Nemzeti Digitális Könyvtár létrehozása, melynek révén a közpénzből fenntartott digitális gyűjtemények térítésmentesen elérhetők bárki számára. Mindez nemcsak a digitális objektumokat, hanem a kapcsolt adatokat és az adatszolgáltatást is magában foglalja. A KB saját keresőfelületeket is biztosít (Delpher, Memory of the Netherlands portálok), de e célból együttműködik más partnerszervezetekkel, így a Google-lal is.
A KB belső stratégiája öt összetevőt tartalmaz: kultúra, menedzsment, stratégia, tudás és kompetencia, illetve szervezeti felépítés. Mindegyik tényező egyformán fontos, de az egyes részterületeknek szentelt figyelemnek a kihívásokra és a változó környezetre kell reagálnia. A KB pozicionálása is megújult: az írott szöveg erejére támaszkodó, az okos, kompetens és kreatív társadalom szolgálatában álló hálózatos szervezetként definiálják magukat. Ennek keretében olyan új alapértékeket jelöltek ki, mint a megbízhatóság, az innováció, a kapcsolatépítés és a nyitottság. A KB külső stratégiájában immár az ügyfél az első, szemben a korábbi gyűjteményszervező és kutatástámogató attitűddel. Több ügyfélközpontú célt fogalmaztak meg, amelyek mérföldkövekként szolgálnak a stratégia számára. A KB korábban is sok szolgáltatással bírt, de mindezek nem alkottak koherens egészet, ezért újraformálják a szolgáltatások brandjét az egyszerűbb megérthetőség és könnyebb használhatóság érdekében. A hálózatközpontú szemlélet igen hangsúlyos. (...) Az újraszervezést követő harmadik évben már folyamatban van a szervezeti átalakulás. A látókör bővítése érdekében vezetői továbbképzéseket tartanak, részleteiben újragondolják a stratégiát, a belső kommunikáció fejlesztésére pedig közösségi intranetet építettek ki. Arra törekednek, hogy a munkavégzést az új modellben eredményorientáltság és rugalmasság jellemezze. (Átalakulóban a holland nemzeti könyvtár; Bódog A.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |