SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Könyvtári chatbotok - egyszerűbbek, mint ahogyan gondolnád (olvasóink szavazatára)Az egyetemi könyvtárak több mint egy évtizede kísérleteznek chatbotokkal (=olyan szoftver, ami képes az emberi beszélgetés szimulálására, utánzására). Ilyen a 2010-ben, Nebraskában készült Pixel, illetve a 2013-as kaliforniai ANTswers. A használókkal való kommunikációjuk sikeres volt, azonban képességeik az emberi interakciók terén limitáltak voltak.
Az AI (mesterséges intelligencia) és az NLP (természetes nyelv feldolgozás) széleskörű adaptálásával a chatbotok egyre komplexebb információs kérések megoldására képesek. A Covid idején megnőtt virtuális felhasználás miatt a könyvtárosoknak ki kellett találni egy megoldást, hogy megfelelő segítséget nyújthassanak a dolgozók munkaidejének növelése nélkül - a válasz a chatbotokban rejlett. 2018-ban, a San Jose Állami Egyetemen hozták létre a Kingbotot, egy AI chatbotot, mely NLP-t használ, illetve limitált technikai tudással és kódolási képességekkel is rendelkezik. Eredetileg egyszerű kérdéseket válaszolt meg, miután a könyvtárosoknak lejárt a munkaidejük. 2020-ban azonban a Covid miatt továbbfejlesztették, és az őszi félévben végig segítette a hallgatókat. Egyszerűbb kölcsönzési kérdéseket válaszol meg, hasznos linkeket ad katalógusokhoz és más forrásokhoz. Lehetővé teszi, hogy a hallgatók a nap 24 órájában segítséget kérhessenek. Fejlesztéséhez az ingyenes Dialogflow platformot és az olcsón elérhető Kommunicate-et használták. A Dialogflow segítségével létrehoznak felhasználói kérdéseket és a hozzájuk tartozó válaszokat. Egy könyvtári chatbothoz 3 dolog lényeges: - a kérdések, kérések, melyeket a felhasználó feltesz, - a "szándék", ami összekapcsolja a kérdést a válasszal, - és a chatbot válasza. Hogy a chatbot widget formájában megjelenhessen a könyvtár oldalán, egy harmadik félre is szükség van. Erre a célra a Kommunicate lett kiválasztva, mivel olcsó (évi 192 dollár) és könnyen személyre szabható a felülete. A lehetséges kérdéseknél figyelembe vették a könyvtár gyakori kérdések oldalát, a kölcsönzőpultok jegyzőkönyveit, e-maileket és weboldal-elemzéseket. A stílust beállították: a rendszer köszöntse a felhasználókat, kellemes, emberhez hasonló stílusú legyen. Emellett interaktív - választási lehetőséget, média tartalmakat, linkeket kínál -, és ha valamiért nem működne a szolgáltatás, azonnali alternatív megoldást kínál. A Kingbot további fejlesztésére nem csupán kérdőíveket töltettek ki a hallgatókkal és a dolgozókkal, hanem a chatbot is megkérdezi a beszélgetés végén, hogy hasznos volt-e az információ. Bár nem valószínű, hogy mostanában leváltaná a könyvtárosok által nyújtott segítséget, hasznos eszköznek bizonyul a 24 órás online segítség és az online közösség építése céljából. (ref.: Salamon Sára) Kapcsolódó: Mi az a chatbot? link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |