SzavazásMennyire jellemző a könyvtári szakmai kommunikációra a 'ne szólj szám, nem fáj fejem'?
KIT hírlevél évfolyamok2025
|
Könyvtári kereső, aminek használatát nem kell tanítani?!
Címkék: informatikai fejlesztés, automatizálás | információ prezentálása | használói élmény, UX, user experience (2020-) | együttműködés nem könyvtárakkal | együttműködés más könyvtárakkal | innováció, szolgáltatásfejlesztés | katalógus, integrált könyvtári rendszer, IKR | közösség mint erő és információforrás (2.0) | marketing | pr, public relations, bizalomkeltés | tervezés, stratégia | virtuális, online tájékoztatás |
A könyvtári keresőt olyanná kell alakítanunk, amit nem kell tanulni, hanem átlátható és tanulás nélkül is használható - mondta Balázs László a KIT-klub szakmai háttérbeszélgetésen. A mai olvasók ugyanis a tapasztalat szerint nem gondolják, hogy tanulniuk kellene a kereső használatát, és nem is igen áldoznának erre időt. Ha nem megy számukra elsőre a keresés - vagy legalábbis nem olyan könnyen, mint a Google-ben, inkább továbbállnak. A könyvtáros pedig hiába "erősködik" az információ fontosságának mibenlétét hangoztatva, a használók nem teszik be lábukat egy általuk nagyon nyűgösen használható intézménybe.
Mindez miatt - és a "ha a hegy nem megy Mohamedhez..." elvet figyelembe véve - a katalógusban való keresést kell élménnyé tenni. Ez ugyanis sokkal olcsóbb és kivitelezhetőbb, mint minden lehetséges használót megtanítani a számára bonyolult katalógus használatára. És nem is kell a könyvtáraknak nulláról indulniuk. Az alternatív "katalógusszolgáltatók" - Google, Moly.hu, Netflix, sőt, a Szépművészeti Múzeum katalógusfala stb. - számos könnyítést, illetve élményszerű kiegészítő szolgáltatást kínálnak, pl.: Iskolai és szakkönyvtárban... Apropó nélkül nem hatékony a katalógushasználat. Diákok, hallgatók képzése során számukra életszerű helyzeteket kell kínálni, amelyben a használó érdekelt a megoldásban - jelezte Hajnal Ward Judit Közkönyvtárban... Hogyan lehet a "Kérek valami jót!" igényre válaszoló könyvtárosi funkciót katalógusra alkalmazni? A szórakoztatási funkció fontosabb, mint a szakkönyvtárban: alapvetően nem gondolkodtatni kell. Jó példa erre a Szépművészeti Múzeum hatalmas fali képernyő-katalógusa - mondja Balázs László. A közkönyvtárban ilyennel lehet versenyezni a használó idejéért. Szintén segít, ha a katalógus - kiegészül discovery szolgáltatással (segítségével a könyvtár helyi kínálata mellett külső források is együtt kereshetőek), vö.: a FSZEK fejlesztési projektje, hasonló külföldi: link ; prezentáció a témában: link ): - olvastat egy keveset, pl. könyvismertetésekkel, -kritikákkal - a használó is tehet hozzá, pl. véleménye megosztásával - folyamatosan ajánl a használó érdeklődési köre szerint (pl. hasonló olvasmányok listája). Mindezeket a feladatokat a nagy ráfordítások miatt sem egyes könyvtárakban érdemes kialakítani. Sokkal inkább országos lefedésű projektet érdemes indítani. Már amennyiben van akarat e használószerző és -megtartó igény kielégítésére. |
![]() FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |