SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Könyvtáros hallgatók technológiai motivációi - hipertexttől a tudáskollázsokig
Címkék: tudományos publikáció, publikálás (2018.03-) | innováció, szolgáltatásfejlesztés | könyvtárosképzés | tájékoztatás (virtuális) |
A szerkesztett hírek, világhálón keringő információk hitelességében globálisan megrendült az olvasók bizalma. A könyvtárak két dologgal is szembesülnek:
- hiteles információtárakként aktívabb tartalomszolgáltatást várnak tőlük, - a véleménybuborékok (filter bubble-k) kialakulása a könyvtártudomány törekvéseivel valójában rokon: a testreszabott tájékoztatás világméretű elterjedésének következménye. A véleménybuborékok ellenére hatékony tájékoztatás lehetőségét "kollázs-hatásként" írják le a most megjelent tanulmány szerzői, párhuzamot vonva a sorozat- és képregény-univerzumok, illetve a templom-freskók "ismeretterjesztő" szerepe között. A közös nevezőként elfogadott, megkérdőjelezhetetlen tudáskincsből (pl. hely- és kortörténet) szerkesztett tartalmakkal a könyvtárak fontos szerepet tölthetnek be a digitális médiában, miközben gyűjteményeik értékeit közvetítik. Az értékes, hiteles tartalmakból összeállított, összefüggéseket hordozó tartalmak iránt ugyanis változatlan a "kereslet", s kulcsfontosságúak a hatékony tájékoztatásban. A tanulmány érdekessége, hogy a szerzők - Kiszl Péter és Fodor János (az ELTE BTK KITI intézetvezetője és oktatója) - könyvtároshallgatók pályaképében fokozatosan változó technológiai motivációkat vizsgálnak az ezredfordulótól, hogy kimutassák e hatékonyság lehetséges alapjait. A szerzők a hipertext izgalmától az e-book újdonságán át a közösségi média felhasználásáig a motiváló kompetenciák közös jegyeiként azonosítják a hiteles források szakértő válogatását - mint lehetőségeket a könyvtár számára: - a teremtő, kreatív szerkesztést - a felhasználói igények megismerését és a - hatékony hálózati publikálás technikáját. A gyakorlati kompetenciák mellett kiemelik az elméleti interdiszciplinaritás nélkülözhetetlenségét, példaként hivatkozva az információ- és tudásmenedzsment-képzés és a digitális bölcsészeti megközelítések jelentőségére képzőhelyükön. (The "Collage Effect" - Against Filter Bubbles: Interdisciplinary Approaches to Combating the Pitfalls of Information Technology - A teljes cikk szabad elérése 2019. január 12-ig: link ) (KIT-összeállítás)
Hírforrás:
The Journal of Academic Librarianship - November
2018. december 03. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |