SzavazásA külföldi könyvtári tapasztalatok, jógyakorlatok...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Könyvtáros, mint kisebbségi
Címkék: identitás | hozzáférés, nyitva tartás | használati szám, arány | akadálymentesítés - informatikai (2023.02-) | akadálymentesítés - fizikai (2023.02-) | minőség, minőségirányítás, minőségfejlesztés | tervezés, stratégia |
A könyvtáros egyike a sok-sok kisebbségi csoportoknak. Az emberek között csak elvétve találunk egy-egy könyvtárost. A magyar lakosságnak csupán 0,063 százaléka könyvtáros (ha durván 6000 könyvtárossal számolunk a nyugdíjasok kihagyásával). A könyvtárosé tehát szükségszerűen kisebbségi sors, amibe akár bele is törődhetne.
Ebből adódik a kérdés, hogy a többségi társadalom velünk, könyvtárosokkal szembeállítva mennyire veszi figyelembe az adott esetben tőlük eltérő szempontokat? Vagy ilyen nagy tömeg esetén nem reális elvárni a figyelembe vételt, neadjisten elfogadást? Persze, azt is átgondolhatjuk, hogy a hazai hentesek, az agrárközgazdászok, a lábgombával küzdők, a Bartók Concertojának kedvelői stb. stb. szintén kisebb-nagyobb kisebbségi csoportot alkotnak. A gondolatot továbbvive nem nehéz belátni: valamilyen szempontból mindannyian kisebbségek vagyunk, sőt, akár egyszerre több kisebbségi csoporthoz is tartozhatunk. Speciális helyzetünk könyvtárosként, hogy ezeket a különbözőségeket egyidejűleg vegyük és ne vegyük figyelembe. Elenyésző kisebbség számára építünk rámpákat könyvtáraink elé, és ezzel a könyvtár szükségessége már leginkább evidencia a társadalomban. Más kisebbségek még nem feltétlenül járnak ilyen jól. (Beleértve azt is, hogy a kerekesszékkel betérők számára polcaink már csak kivételesen akadálymentesek.) Speciális feladatunk könyvtárosként, hogy - küldetésünk szerint - a célcsoportunk 100%-ának szolgáltassunk. Ha tehát célcsoportunk demográfiája nagyobb mértékben eltér használóink hasonló megoszlás-adataitól (tényleges arányai alatt vannak használóink az Alvégről, kevesebb diák jön a 8.b-ből az iskolai könyvtárba stb.), akkor valamit szem elől tévesztettünk. Durvábban fogalmazva: akarva-akaratlan diszkriminálunk valamely társadalmi csoportot, ezzel figyelmen kívül hagyjuk a küldetésünket. Akkor ez az igazság, ha a minőségirányítási rendszer ezt nem kéri rajtunk számon. Feladatunk tehát folyamatosan figyelni a használóink ki nem mondott igényeit is, és az egyes csoportokat gátló akadályokat azonosítva törekedjünk azok megszüntetésére. Régebbi hírforrás(ok): Akadálymentesítés 1. - Célcsoportja mi magunk vagyunk link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |