SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Könyvtárosok segítik a járvány sújtotta fiatalokat, hogy felvegyék a lépést az iskolában (olvasóink szavazatára)
Címkék: könyvtár, iskolai | használóképzés | használó, speciális igényű | használó (gyerek, fiatal) | USA | oktatás, tanulás |
A texasi San Antonio-i MacArthur középiskolában Janelle Schnacker iskolai könyvtáros tapasztalata szerint az ún. "seniorortitis", a felsőbbéveseket sújtó "megbetegedés" nem lustaság, hanem a félelem miatti bénultság. Schnacker őszintén beszélgetett a diákokkal. Könyvtárosok, szakértők, oktatáskutatók olyan diákokkal is találkoztak, akiknek inkább személyre szabott tanácsokra van szükségük a középiskola utáni lehetőségekről. A National Student Clearinghouse Research Center 2022 januári jelentése alapján 2019 ősze óta az egyetemi beiskolázási arány 6,6%-kal csökkent. Elaine Leigh oktatáskutató szerint a legtöbb diák, a válaszadók 39%-a a stressz, a szorongás és a bizonytalanság miatt tart szünetet középiskolai tanulmányai után. A diákok 26%-át a pénzügyi gondok tartották vissza a folytatástól a felsőoktatásban. Stresszesebb a szülők vagy munkájuk elveszítése. E tényezők együtt okozzák, hogy a diákok egy-két évet kihagynak. Jill Corbin oktatásszervező, főiskolai tanácsadó: egyes diákok a szüneteltetett időszakot remekül kihasználják.
Könyvtári támogatás az átmeneti időszakban: A pénzügyi akadályok leküzdését is szolgálja, ha a diákok gyakorlati segítséget kapnak támogatási kérelmeikhez, nonprofit szervezetekhez, közösségi szolgáltatásokhoz. Carl Andrews, egyetemi adjunktus és vezető tájékoztató könyvtáros 2013 óta irányítja a New York-i Bronx Community College-ba (BCC) belépő fiatalok személyes tanácsadását. A diákok zöme spanyol, afro-karibi, nyugat-afrikai és afroamerikai származású. 2017-ben egy Andrews által menedzselt workshopon középiskolai és főiskolai tanári karok együttműködtek abban, hogy felülvizsgálják az információs műveltséget és kritikai gondolkodást célzó tanterveket. A középiskolát végzett diákok nincsenek felkészülve a könyvtári kutatómunkára. Okai: a) kritikai gondolkodásuk gyenge; b) nem képesek megkérdőjelezni az információkat, pl. azok hitelességét, pontosságát, relevanciáját, elfogultságát, megfelelőségét. Andrews látja: az információs műveltség "élethosszig tartó készség". Andrews és Dickens Saint Hilaire, a BCC kémiaprofesszora a workshop eredményeiből útmutatót tett közzé. Ez megmutatja, miként erősíthetik a középiskolai, főiskolai oktatók, könyvtárosok a diákok kutatási készségeit. (Külön cikkben emeljük ki a tanulási nehézségekkel küzdő diákok könyvtári támogatását. E cikk utolsó fejezete azt is tárgyalja.) (Ref.: Szabó Eszter) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |