Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Körültekintéssel alkalmazható szakképzetlen munkaerő tájékoztatásra a könyvtárban

A könyvtár bejáratánál található információs pultok nem új keletűek az Egyesült Államokban (sem). Előfordul itt tájékoztatás vagy kölcsönzés is, de csak útbaigazítás folyik általában, kevésbé képzett munkaerőkkel. E modell felmérésének eredménye (A&M University Library): a képzetlen munkatársak válaszainak 74,3%-a korrekt volt, csupán 3,8%-uk volt hibás, de igazából a maradék 21,9% volt az érdekes. Ezek fele olyan számítástechnikai problémákra kérdezett rá, amelyeket nem lehetett röviden megválaszolni, míg a másik felénél megállapíthatatlan volt utólag, hogy megfelelő útbaigazítást kaptak-e az olvasók. A kérdések többsége ismétlődött, és csak rutinszerű vagy egyszerű választ igényeltek (pl. merre található a másolórészleg, ATM, a tankönyvgyűjtemény stb.). A hibás válaszok elemzése több támponttal is szolgált az információs pult kialakításához és az ott szolgálatot teljesítők jobb felkészítéséhez. Több megoldás is kínálkozik a probléma megoldására:
1) az információs pult 'határainak' tisztázása (csak útbaigazítás),
2) a személyzet alaposabb felkészítése és tájékoztató anyagokkal való ellátása,
3) tájékozott és jobban fizetett személyzet beállítása,
4) könyvtár célszerű átalakítása, a részlegek logikusabb elrendezése, a hasonló funkciójú szolgálati pontok összevonása. (Az Evans könyvtár is sort kerített ezekre a felmérés után.)
A tanulmány összefoglalóan megállapítja, hogy az információs pultoknál a
- a látogatók többsége a keresett szolgáltatásokat nem a 'megszokott' nevén keresi, hanem a problémájára keres választ: ezt kell értelmeznie az információs pultnál a szolgálatot teljesítőnek;
- a személyzetnek tisztában kell lenni a felsőoktatási könyvtárakban az oktatott szakokkal és kutatási irányokkal;
- a számítógépek elterjedése nyomán egyre nagyobb igény mutatkozik a könyvtárban a műszaki jellegű segítségre is.
A könyvtár vezetésének mindezek alapján tisztáznia kell a funkció és az ehhez szükséges személyi, pénzügyi feltételek kérdését is. - F: Az olvasók első kérdései, amikor belépnek a könyvtárba / ref.: Murányi L., Könyvtári Figyelő, 2008/2.

Régebbi hírforrás(ok): Manci: link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról