SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Közepes fejlettség csapdája az oktatásban is - bizalomhiány az okozója
Címkék: tudásstratégia (2015.05-) | tervezés, stratégia | szervezés, szervezeti kérdések | szakmai szintű irányítás | irányítás, mérés, szabályozás | felmérés | analógia | oktatás, tanulás | cselekvésképtelenség | szervezeti kultúra |
A KIT-ben többször értelmeztük a hazai könyvtárakra a közepes fejlettség csapdáját link , mely oktatásunkra is érvényes. Lannert Judit oktatáskutató az okokról is szól (MG):
- [A legfrissebb hazai PISA-eredményekről azt gondolom,] amit a közepes fejlettség csapdájának hívunk (kevéssé fejlett országokban egy gyors gazdasági fejlődési szakasz után, elérve egy közepes jövedelmi szintet, lassulás következhet be, ami után nehéz a magasabb jövedelmű országok csoportjába való átlépés - szerk.): nincs katasztrófa, ott vagyunk az átlag körül, de innen nem tudunk kitörni, szóval nincs miért hátradőlnünk. Hogy mondjak erre egy példát, van egy olyan adat, ami azt mutatja, hogy a tanulók hány százaléka teljesít legalább egy területen kiválóan, és hány százalék az, aki mind a három területen (matematika, olvasás, természettudomány) nagyon rosszul teljesít. A magyar adat nagyon érdekesen alakul, és ezt már a 2018-as méréseknél is láttam: az alulteljesítők szempontjából ott vagyunk az OECD átlagánál, a jól teljesítők aránya viszont az átlag alatt van. Az OECD-átlag 16 százalék, míg a legjobban teljesítők aránya nálunk csak 13 százalék. Miközben a kormány a tehetséggondozás fontosságát harsogja, egyáltalán nem vagyunk jók benne. Míg alul stabilizálódott az alulteljesítők aránya, fölül romlik a helyzet. Ez pedig egyértelműen a pedagógusminőséggel van összefüggésben, mert ha egyre alacsonyabb képességű emberek mennek el tanárnak, akkor egy bizonyos szint felett a korrepetálás vagy magolás erőltetésével már nem lehet továbbfejleszteni a tehetségeket. Van egy-két "keltető" elitgimnázium Magyarországon, de ezzel ez ki is merül. ... lehet bízni a pedagógusokban és a szülőkben is, és nyugodtan csinálhatnák autonóm módon az iskolát. De nálunk nincs autonómia, nincs a tanároknak idejük, hogy egymástól tanulhassanak, szóval minden, amit a kormány tesz hozzá, az inkább gát, mint segítség ebben a rendszerben. Az, hogy az eredmények nem lettek olyan rosszak, az a kormánytól független tényezőkön múlott. Az ő fejükben az van, hogy azért kell a totális kontrollt kialakítani, mert a pedagógus, a szülő és a gyerek, ahol tehetné, biztosan átverné a rendszert. De ezt azért gondolják így, mert saját magukból indulnak ki. Közben pont nem ez a helyzet, és ha engednének az autonóm törekvéseknek, rájönnének, hogy ez a rendszer amúgy is teljesen rendezett, és épp a szabadság hiányzik belőle, nem pedig a kontroll. Ha ez megvalósulna, talán ki tudnánk lépni a közepes fejlettség csapdájából is. Ha a tanárok több lehetőséget kapnak, hogy kreatívak legyenek, már azzal sokat lehetne a rendszeren dobni. De persze, tegyük hozzá, a szakmai autonómia akkor ér valamit, ha felkészült a tanár. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |