SzavazásA külföldi könyvtári tapasztalatok, jógyakorlatok...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Közkönyvtári weboldalak fejlettsége -- hasonlítsunk: USA (2012)
Címkék: felmérés | felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | USA | információ szolgáltatása weben | közösségi média |
A Colorado Állami Könyvtárak kutatói szolgálata 2008 óta kétévente rendszeresen vizsgálja a közkönyvtári weboldalakat és az ott alkalmazott webes technológiákat. 2008-ban a könyvtárak már egyre több olyan webes eszközt kezdtek el használni, mint a blogok, virtuális tájékoztatás, közösségi hálózatok, amelyekkel interaktívabbá tehetők a szolgáltatások.
A 2012-es eredmények azt mutatják, hogy a nagykönyvtárak mindegyike rendelkezik önálló honlappal. A legkisebb könyvtárak esetében (10 ezer főnél kisebb célközönség) is 83%-nak volt saját honlapja. Ez utóbbi jelentős növekedés a két évvel korábbi 71%-hoz képest. A kisebb könyvtáraknál nőtt, a legnagyobbaknál csökkent az RSS csatornával rendelkezők aránya. Egyre népszerűbb a virtuális tájékoztatás lehetősége. 2010-ben a könyvtárak 13%-a nyújtott ilyen szolgáltatást, 2012-ben már 43%-a. Hasonlóan nagy növekedés tapasztalható a mobil eszközökre optimalizált weblapok tekintetében. Ez utóbbiaknál a legnépszerűbbek a mobil alkalmazások. A legnagyobb könyvtárak között 5-ből 3 fejlesztett ilyet. Ezt követik a mobil weboldalak (5-ből 2 a legnagyobb könyvtárakban). Ezzel szemben a reszponzív webdizájn (ahol a weboldal a különböző eszközök kijelzőihez igazodva jelenik meg) egyáltalán nem jellemző. A könyvtárak többsége jelen van valamelyik közösségi oldalon. A legnagyobb könyvtárak esetében 93%, a 25 000-499 000 főt szolgálók körében 83%, a 10 000-24 999 fős célközönséggel bíróknál 69%, a legkisebbeknél pedig 54% legalább egy közösségi oldalon jelen van a Facebook, Twitter, YouTube, Flickr, Foursquare, Tumblr, Pinterest, Google+ és Vimeo közül. Ez minden kategóriában növekedést jelent a 2010-es eredményekhez képest. A közösségi oldalak közül a Facebookot használta a legtöbb könyvtár (a legnagyobbak 93%-a), ezt követi a Twitter és a YouTube (84 és 60% a legnagyobb könyvtárak között). A 2010-es felmérésben még nem szerepelt a Foursquare, a Pinterest, a Tumblr valamint a Google+. Ez utóbbiak közül a Foursquare-t használják a legtöbben (31% a legnagyobb és 8% a legkisebb könyvtárak körében). Minél kisebb a szolgálandó közösség, annál nagyobb arányban találhatunk követőket a lakosságon belül. (Közkönyvtári honlapok és a közösségi média; ref.: Tóth M.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |