Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Közösségi hírszerzés állásra pályázókról (olvasóink szavazatára)

Az amerikai munkáltatók eddig is alaposan utánanéztek az állásaikra pályázók előéletének, van-e priusza, hogy áll a hitelekkel, sőt, a Google vagy LinkedIn segítségét is igénybe vették. A legújabb fejlemény, hogy az alkalmazáshoz egyes cégek esetében sikeresen át kell menni egy közösségi média háttérvizsgálaton is.
Egy éve indult a Social Intelligence (kb. Közösségi hírszerzés) nevű cég, amelynek szolgáltatásai az elmúlt hét év online eseményeire összpontosítanak. A cég a jelöltről egy portfóliót készít, amelyben a szakmai sikerek és jótékonysági tevékenységek mellett bizonyos negatív információk is helyet kapnak, így a rasszista kijelentések online bizonyítékai, utalás droghasználatra, illetlen fényképek, sms-ek és klipek, fegyverek vagy bomba nyilvános mutogatása és bármilyen erőszakos cselekmény. A jelöltre nézve kevésbé hízelgő információ következménye: nem kapja meg a hőn áhított állást. Ez történt az online hirdetésben OxyContint kereső illetővel, de a közösségi oldalon magáról meztelen fotókat megosztó hölgyet sem alkalmazták kórházi nővérnek.
A jelentések az amerikai jogszabályoknak megfelelően nem tartalmazhatnak bizonyos típusú információkat, így pl. utalást a jelölt vallási, etnikai hovatartozására, fogyatékosságra, és minden egyébre, amit az állásinterjú során tilos megkérdezni. A pályázónak ugyancsak hozzájárulását kell adnia a háttérinformációk gyűjtéséhez, a kedvezőtlen adatokról értesítést is kap.
Vélemények szerint a portfólió kiküszöböli az esetleges tévedéseket a jelölt személyével kapcsolatban. Az egyszerű Google-keresés nem fair, és a munkáltató akaratán kívül is diszkriminációt követhet el valaki ellen. Emellett a céget is védi egy utólagos diszkriminációs per ellen. Az online hírszerzők által talált adatok alig harmada származik a nagy közösségi oldalakról, mint a Facebook, Twitter and MySpace. A legtöbb negatív információt a mély web szakértő keresése tárja fel, ami a blogbejegyzéseket és kisebb közösségi oldalak megjegyzéseit is célozza. A legtöbb ember számára a fényképek és a videóklipek okozzák a bajt, de érthetetlenül sok a meztelenkedés és a fegyvermutogatás is.
Az USA-beli cégeknek dolgozó fejvadászok 75 százaléka végez online háttérkeresést az álláspályázókról. 70 százalékuk bevallottan elutasított már jelentkezőket az online eredmények alapján. A cégek fele kér hiteljelentést a pályázóról az álláspályázási folyamat részeként. A magas rangú vezetők esetében pedig nem ritka egy sokkal teljesebb vizsgálat sem, amelyet magánnyomozó irodák végeznek.
A cikkhez mintegy 300 megjegyzés érkezett, az egyik véglet szerint minél kevesebb van az emberről online, annál jobb. Egy másik vélemény szerint viszont az ilyen ellenőrzés sikeres lehet a 'gondatlanságból elkövetett alkalmazás' gyakorlata ellen. (ref.: HWJ)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról