SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Kutatástámogatás: a használók a könyvtáros kedvességét becsülik inkább, mint a maximális pontosságot
Címkék: tudásstratégia (2015.05-) | pr (bizalomkeltés) | minőség, -irányítás, -fejlesztés | marketing | kutatás + fejlesztés | könyvtár, iskolai | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | információs írástudás | információ prezentálása | imázs (kép, amit rólunk mások alkotnak) | hatékonyság | használó, igény | felmérés | * | ügyfélszolgálat, panaszkezelés | tájékoztatás (személyes, fizikai) | oktatás, tanulás | emberi minőség |
Az online világ térhódítása miatt a könyvtárosok immár nem az információs forgalom privilegizált irányítói, az információs kapuk őrzői. A tudományos könyvtárak tájékoztató könyvtárosai azonban még így is kivételes helyzetben vannak: jól ismerik ugyanis a tájékoztatás forrásait, és a személyre szabott információkeresés stratégiáit. A korszellem azonban nem kedvez nekik, ami némi pesszimizmussal tölti el őket, úgy érzik, hogy amit nyújtanak, az nem felel meg a használók szükségleteinek, és ezért gyakran alulértékelik saját munkájukat. Pedig a szakirodalom sok évre visszamenően azt is tanúsítja, hogy
- a használók nem a válaszok maximális pontossága és teljessége szerint értékelik a könyvtárosokkal való találkozásaikat, hanem inkább a könyvtáros barátságos, kedves hozzáállását becsülik. Ugyanez a helyzet a könyvtáros tanári szerepkörével is: - a hallgatók sokkal sikeresebbnek értékelnek egy-egy könyvtár- és információhasználati órát vagy egy iskolai tanórával felérő tájékoztatási párbeszédet, mint a könyvtáros. Itt is bebizonyosodott tehát, hogy a könyvtárosok következetesen alábecsülik a személyes találkozók során adott útmutatásaik, instrukcióik hasznosságát. Ez adódhat például abból, hogy általában nem kapnak megerősítő visszajelzést az eredményességről. A közös nyelv hiányosságai is rontják a hatásfokot: a szakkifejezések, mint e-folyóiratok, InfoGuide (a helyi könyvtárhasználati útmutató), vagy a Kutatási Portál gyakran zavarba ejtette a hallgatókat, amit a könyvtáros a saját tanítási tevékenységének sikertelenségként érzékelhetett. (A kutatástámogatási konzultáció értékelése: a hallgatók és a könyvtárosok szemszögéből; ref.: Fazokas E.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |