SzavazásA külföldi könyvtári tapasztalatok, jógyakorlatok...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Marketing és kommunikáció: időnyerés, vagy -veszteség?Az ADBS egészségügyi könyvtári szekciójának vitafóruma azt vizsgálta, mennyire elterjedt a könyvtári marketing, milyen a hozzáállás, milyen előnyökkel és hátrányokkal jár a bevezetése és használata.
A könyvtárvezetés haszna: 1. biztosítja a szolgáltatás fenntartását, 'indokolja' a munkaviszonyt és a fizetést 2. bizonyítja a szakmai rátermettséget a hierarchiával szemben 3. az elért eredmények / megállapítások segítenek a döntéshozatalban. A könyvtárhasználók haszna: 1. megelégedettsége nő, a könyvtár közel kerül az olvasókhoz, jobb a kommunikáció 2. valós jelenlét és láthatóság a könyvtárnak, 3. lehetőség a szolgáltatások bemutatására, 4. lehetőség a 'kiegészítő szolgáltatások' felkutatására, foglalkozhat az egyéni speciális kérdésekkel, 5. jobban érvényesül az egyéni imázs. Az emberi tényezőből, munkatársaktól eredő hátrány: 1. egyéni idő- és munkaerő-ráfordítás a feladatok megvalósítása, 2. bizalomhiány, vagy eltérő nézetek miatt a munkatársak is fékezhetik, 3. a szervezeti kultúra is fékezhet: 'nem szeretem magamat előtérbe helyezni', vagy 'szerintem marketingre nincs szükség'; a marketinget kereskedelmi tevékenységnek tüntetik fel, és ezért sokszor negatív, sőt, manipulatív tevékenységnek tartják; megszokásból minden használót ugyanúgy kezelnek a könyvtárban, s túlterheltségre hivatkozva elvárják, hogy a használó jöjjön a könyvtárba, 4. a marketing összetett tevékenységnek tűnik, s főleg nagy könyvtárban nehéz kiválasztani, mely tevékenységhez használják fel; komoly elhatározás szükséges, 5. hiányzik a marketing- és a kapcsolódó kommunikációs ismeret. Szervezeten belüli gátló tényezők: 1. kiéleződhet a konfliktus a pr-osztállyal szemben, 2. hierarchia -- ha hiányzik a támogatás és a kapcsolat; (Az akadályokat egyértelműen a szervezeti kultúrára vezették vissza és többször utaltak is rá a vitafórumon.) Összefoglalva: a résztvevők saját tapasztalataik alapján vonták le a következtetéseiket. Meggyőződésük, hogy a 'marketinges' kalandra indulás előtt a legjobb eredmények érdekében az előnyök és hátrányok mellett jól fel kell mérniük az időigényt is. (ref.: Grebot Ágnes) - F: ápr. Régebbi hírforrás(ok): L 'Oeil de l'ADBS, n°26/2008. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |