Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Megengedhet-e magának pszichológiai trükköket a könyvtár? - 2. Etikai megfontolások

Folytatva múlt heti link anyagunkat a "bökdösés" kapcsán:
A versenyhivatal ritkán büntet a sötét minták használata miatt, azaz a használók gyakran védtelenek. Egy példa hazai büntetésre: egy éttermi fizető terminálban alapbeállítás volt a 10%-os borravaló. Ez az ügyfelek 90%-ában normahatást jelentett: lényegében kikényszerítette a borravaló kifizetését. Megbüntették a szoftver gyártóját.

Komándi Krisztián a CROC-elvek előzetes használatát javasolja az online kereskedőknek. A betűszó feloldása:
- Clear source (tiszta forrás) - közlésed származzon hiteles forrásból (ha utalsz a használati statisztikára, akkor az legyen valós)
- Relevancy (elvárásnak megfelelő) - a tartalom feleljen meg a használó helyzetnek megfelelő - releváns - elvárásainak (pl. a kiálított tárló előtt elsétáló olvasó még nem könyvelhető el a könyvtári kiállítás megtekintőjének)
- Objective (elfogulatlan) - a szubjektív megfogalmazás stresszt okoz: pl. a "nagyon népszerű: 5 foglalás volt" = szubjektív megfogalmazás, mert a népszerű nem pontos kifejezés. Könyvtárban sem.
- Consistency (tartalom) - mennyire felel meg az ügyfélelvárásoknak? - a kiszámíthatóság ugyanis biztonságérzetet teremt, ami segíti a jó döntést.

Komándi (a hanganyag 29'18"-nél) egy másik súlyos szempontot említ. Amikor emberi viselkedést próbálunk befolyásolni - akár nagyon nemes cél érdekében -, minél inkább próbálunk másokon segíteni, annál könnyebb etikátlan dolgokat csinálni. - Matt Brodhead viselkedéselemző alapkérdése: beszélnél-e fő műsoridőben a módszeredről? Ha komfortosan érzed magadat ebben a helyzetben, akkor eljárásod nem etikátlan.
Üzletileg sem éri meg azonnali nyereségre törekedni, s ennek érdekében kétes üzeneteket adni. A használó ugyanis a benne kialakuló kellemetlen érzések miatt utólag megbánhatja a döntést (s ez nem csak a társadalomra, hanem az üzletre is vonatkozik). A tapasztalat szerint a monopóliumok inkább alkalmaznak kevésbé etikus megoldásokat. Elmennek a falig, ami rövid távon jól működhet.
- A tartalom itt hallgatható meg: "A felhasználók nyomasztása nem éri meg a cégeknek - akkor miért próbálkoznak vele mégis?" - A mikrofonnál Fekete Gyöngyi product designer és Komándi Krisztián közgazdász (podcast) (ref.: MG)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról