SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Megengedhet-e magának pszichológiai trükköket a könyvtár? - 2. Etikai megfontolásokFolytatva múlt heti link anyagunkat a "bökdösés" kapcsán:
A versenyhivatal ritkán büntet a sötét minták használata miatt, azaz a használók gyakran védtelenek. Egy példa hazai büntetésre: egy éttermi fizető terminálban alapbeállítás volt a 10%-os borravaló. Ez az ügyfelek 90%-ában normahatást jelentett: lényegében kikényszerítette a borravaló kifizetését. Megbüntették a szoftver gyártóját. Komándi Krisztián a CROC-elvek előzetes használatát javasolja az online kereskedőknek. A betűszó feloldása: - Clear source (tiszta forrás) - közlésed származzon hiteles forrásból (ha utalsz a használati statisztikára, akkor az legyen valós) - Relevancy (elvárásnak megfelelő) - a tartalom feleljen meg a használó helyzetnek megfelelő - releváns - elvárásainak (pl. a kiálított tárló előtt elsétáló olvasó még nem könyvelhető el a könyvtári kiállítás megtekintőjének) - Objective (elfogulatlan) - a szubjektív megfogalmazás stresszt okoz: pl. a "nagyon népszerű: 5 foglalás volt" = szubjektív megfogalmazás, mert a népszerű nem pontos kifejezés. Könyvtárban sem. - Consistency (tartalom) - mennyire felel meg az ügyfélelvárásoknak? - a kiszámíthatóság ugyanis biztonságérzetet teremt, ami segíti a jó döntést. Komándi (a hanganyag 29'18"-nél) egy másik súlyos szempontot említ. Amikor emberi viselkedést próbálunk befolyásolni - akár nagyon nemes cél érdekében -, minél inkább próbálunk másokon segíteni, annál könnyebb etikátlan dolgokat csinálni. - Matt Brodhead viselkedéselemző alapkérdése: beszélnél-e fő műsoridőben a módszeredről? Ha komfortosan érzed magadat ebben a helyzetben, akkor eljárásod nem etikátlan. Üzletileg sem éri meg azonnali nyereségre törekedni, s ennek érdekében kétes üzeneteket adni. A használó ugyanis a benne kialakuló kellemetlen érzések miatt utólag megbánhatja a döntést (s ez nem csak a társadalomra, hanem az üzletre is vonatkozik). A tapasztalat szerint a monopóliumok inkább alkalmaznak kevésbé etikus megoldásokat. Elmennek a falig, ami rövid távon jól működhet. - A tartalom itt hallgatható meg: "A felhasználók nyomasztása nem éri meg a cégeknek - akkor miért próbálkoznak vele mégis?" - A mikrofonnál Fekete Gyöngyi product designer és Komándi Krisztián közgazdász (podcast) (ref.: MG) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |