SzavazásVeszélyes-e kommunikálni a könyvtári dokumentumok avulását?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Megengedhet-e magának pszichológiai trükköket a könyvtár? - 1. Kis dark pattern arzenál
Címkék: terjesztő, kereskedő | marketing | használói élmény, UX, user experience (2020-) | etika, fegyelmi kérdések | információ-visszatartás |
Nem újdonság, hogy a kereskedők belőlünk szeretnének meggazdagodni. Ha őszinték vagyunk, akkor az sem, hogy a könyvtáros léte pedig az emberek információs, rekreációs és szocializációs igényeitől függ. De felhasználhatjuk-e a "bökdösés" során a marketing trükkjeit saját túlélésünk érdekében? Nézzünk néhány eljárást, majd az etikai vonatkozásokat és végül a lehetőségeinket. (MG)
Az online sötét mintázat (dark pattern) - mely kifejezést Harry Brignull UX-szakértő használta először: átfogó kifejezés az online nyomásgyakorlás alkalmazására. Ez történhet az etika határain belül és kívül egyaránt. Talán többen ismerik, hogy ha egy regisztrációs célú weboldalon az elfogadást jelölő gomb színes, akkor a használók nagyobb eséllyel kattintanak rá, mint a tudatosan jellegtelen színűre állított elutasítást jelentő gombra. E viszonylag egyszerűbb befolyásolás után néhány komolyabb: Kosárba besurranó termék (alapértelmezett plusz szolgáltatás): egy termék vásárlása esetén egy másikat automatikusan a kosárba tesz, pl. telefonhoz a tokot, melyet csak tudatosan figyelve lehet eltávolítani. - Nehezített visszalépés (lemondást pl. postán kell visszaírni): míg a megrendelés nagyon könnyű művelet, a lemondás tudatosan bonyolított. - Bűntudat-döntés (ha lemondod az alapértelmezett adományt, akkor nem akarod megismerni pl. a klímaváltozás hatásait - írják): kellemetlennek vagy illetlennek tartjuk a nemleges választ. - Ár-összehasonlítás megakadályozása (pl. tudatosan különböző csomagolásúak a termékek): így nagyobb eséllyel kerül be drágább termék a kosárba. - Sürgető üzenetek (visszaszámolás az oldalon, már csak ennyi db termék / már csak ennyi ideig érhető el): a szűkösségi hatást (scarecity) kihasználva sarkall mielőbbi, gondolkodás nélküli vásárlásra. - Közösségi megerősítés (social proof) (már ennyien megvásárolták a terméket): az emberek szeretnek nagyobb biztonságuk érdekében a többiekhez hasonlóan viselkedni. - FOMO (ha nem cselekedsz, akkor kimaradsz): félelem a kimaradástól (fear of missing out) A fenti tartalom meghallgatható: A felhasználók nyomasztása nem éri meg a cégeknek - akkor miért próbálkoznak vele mégis? - A mikrofonnál Fekete Gyöngyi product designer és Komándi Krisztián közgazdász (ref.: MG) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |