SzavazásMennyire jellemző a könyvtári szakmai kommunikációra a 'ne szólj szám, nem fáj fejem'?
KIT hírlevél évfolyamok2025
|
Megkérdeztük ismét: Hogyan lehet a magyar közkönyvtár-használat csökkenését visszaszorítani?
Címkék: tervezés, stratégia | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | használati szám, arány | felmérés |
A kapott, tájékoztató jellegű adatok:
6 - a használók oktatásával 2 - egyéb, megírom: kit@gmconsulting.hu 8 - kompetens könyvtári vezetőkkel 12 - nagyobb költségvetéssel 5 - nem is esik vissza a használat. A két szöveges válasz: 1. Talán a használói jogosultságok és lehetőségek bővítésével, szélesítésével. Aláírás: Netuddki 2. Egy vidéki egyetemi kampusz könyvtárosa: Nehezeket tudsz kérdezni, max. félmegoldás válaszopciókkal... Nem közkönyvtári fronton dolgozok, de szerintem leginkább civil közösségek befogadásával, közösségépítéssel - ez fontosabb szerintem a kedvelt mentőkötélként használt rendezvényesdinél is. Úgy értem: a könyvtár adjon otthont olyasmiknek, amiknek jellemzően a művházak a terei: nyugdíjasklub, horgolóklub meg bármi más. Ehhez viszont teremtsen "hozzáadott értéket" a saját funkciókörében, tehát kapcsolódó ismeretterjesztéssel, olvasmányokkal, eszközökkel stb., illetve a közösségek gondozásával, menedzselésével. A helyi demokrácia, társadalmi élet erős szereplőjévé kell válni és tudod, hogy ehhez nem csak HR-kompetencia, de pénz is kell helyszín-komfortosításra, kütyükre stb. A felsőoktatási könyvtár(os)használat csökkentését talán szintén hasonlóval, hallgatói közösségek építésével meg a mentorálásukba történő beszállással lehetne fékezni. Úgy látom, először valahogy be kell férkőznünk az életükbe (mert az már nem megy, hogy majd bejönnek valamiért). Ha ezt jól csináljuk, megjön a bizalmuk és mindenfélével fognak hozzánk fordulni. Nálunk nincs 500 hallgató a kampuszon, a tanulás egyre forrásszegényebb (szinte egyprezisedik), a Gugli meg a ChatGPT pedig mindenre is ad valamiféle választ. Viszont ez utóbbi sem látja és kezeli komplexen az ügyfeleit, nem tud "elébük menni", csak lereagálja őket. Ez kevesebb, mint amire az ember lelkének szüksége van - figyelemre, megértésre, finoman tálalt tanácsokra stb. Mert inkább társakra, nem pedig tárakra van szükségük. Összevetve ezeket a 10 évvel ezelőtti hasonló adatokkal, a következő diagramot kapjuk: link . Elgondolkodtató a Könyvtári Intézet hivatalos adataival szembeni szkepticizmus duplázódása. Ugyanúgy a használóképzésben való növekedő hit - pl. a könyvtári rendszer önkifejtővé változtatásával szemben. (MG) |
![]() FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |