Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Megkérdeztük: Miért tűnnek el évtizedek óta az ígéretes fiatalok a szakmából?

A kapott tájékoztató jellegű válaszok:
5 - Az idősebbek nem tanulták meg velük az együttműködést
2 - Megírom: kit@gmconsulting.hu
21 - Belefáradtak a kedvezőtlen szakmakultúrába
0 - Nem tanulták meg az alkalmazkodást, a szakma alapjait
12 - Nem tűntek el, szinte mind itt van közöttünk
1 - Szakmakultúránknak az idősebbek képességei az erőssége
Kaptunk észrevételeket magánban is:
1. OK Persze a beleszürkülés is valós veszély, lásd, ami a fiatalokkal történik a KI-ban, akik köztünk vannak. Ez ellen védhet egy pozitív szakmai mikrokörnyezet persze, vagy az intézmények közötti váltás. Amúgy aki olyan piacképes helyen van mint pl. az EISZ titkárság tagjai, őket pedig elvonzza a tartalomszolgáltatói, informatikai szféra jórészt nem is Magyarországra.
Aki bent is maradt a szakmában egy-egy szűk területen éli ki magát, de a többség nem marad bent... már aki gondolkodik, szélesebb perspektívában nézi a dolgokat, hajlandó tanulni újat folyamatosan... Akinek fiatalként nincsenek nagy álmai, vágyai vagy speciális élethelyzetben el kell helyezkednie azt persze benyelheti, magához szocializálhatja a rendszer, de ők édeskevesen vannak.

2. A felsorolásból egy fontos dolog kimaradt. Úgy hívják: jövedelem. Amíg egy ALDI árufeltöltő többet keres, mint a közszférában dolgozó diplomás könyvtáros, és anyagi előmenetel szinte nincsen, addig nincs más választás, ha boldogulni akar.
A versenyszférában 3-4-szeres fizetéssel tud elhelyezkedni, egyéb juttatásokról ne is beszéljünk.
Érdemes megnézni a közalkalmazotti bértáblát, ahol a kezdő és a 20 éve pályán lévő is ugyanannyit keres... Némi reményt jelenthet az MT alá történő besorolás sok helyütt.

3. Ez nagyon sokrétű dolog, és nyilván azoknak is van szerepe, amiket felsorolt; ezek közül a legnagyobb hatást véleményem szerint mindenképpen a kedvezőtlen szakmakultúra okozza. Fiatalként (32 leszek) hozzá tudok tenni valamit a kérdés megítéléséhez.
a. Amennyire tudom - a könyvtáros képzés az MA és PhD szinten erősen visszaszorult (megjegyzem, én nem végeztem könyvtárszakot, történész vagyok, de könyvtárban dolgozom). (...) A könyvtárszak nem feltétlenül az a pálya, amelyet a mai fiatalok elképzelnek maguknak, illetve ha el is kezdik, időközben többen felismerik, hogy például más szakmával sokkal nagyobb jövedelmet lehet elérni, előrébb tudnak jutni stb. Vagyis: eleve már kevesebben érkeznek a szakmába, nincs is meg a megfelelő utánpótlás. Ez azt is jelenti, hogy sok ígéretes fiatal, aki könyvtárszakot kezdett, már be sem lép a pályára, sajnos.
b. (...) szakmai vezetési hibákat a fiatalok nem tolerálnak hosszú ideig. A tehetséges, ambíciózus fiatalok egy idő után egyszerűen úgymond helyet követelnek maguknak. Ez megnyilvánulhat abban, hogy konkrét pozíciót, feladatot szeretnének (nem feltétlen vezetői) vagy legalább azt, hogy adott kérdésekben fogadják el a véleményüket (most azt feltételezve természetesen, hogy helyes a meglátása az illetőnek). Amennyiben ez nem teljesül, nagyon nagy az esély arra, hogy egy bizonyos idő után elhagyja az adott személy az intézményt. Ha például azt látja valaki, hogy a munkahelye folyamatosan csak feladatokkal látja el (mivel ő terhelhető), azonban cserébe nem kap beleszólást a szakterületét érintő kérdésekbe, nem fogadják meg a véleményét stb. Erre az esetre számos példát láttam. Azt gondolom, hogy a könyvtárak vezetőinek van a legnagyobb felelőssége abban, hogy a tehetséges fiatalok maradnak-e vagy elhagyják a pályát, tehát itt érdemes lenne akár egy egész szakmát összefogó konzultációt tartani. (Ezt a pozíció-kérdést nagyon nehéz megoldani, mert ezek sok esetben kihalásos alapon örökölhetők-nyerhetők csak el, és nem biztos, hogy egy fiatal hajlandó ezért várni 5-10 évet...vagy akár csak azért, hogy eggyel közelebb kerüljön hozzá.)
c. A jövedelem kérdése. Ez sajnos megkerülhetetlen, mert amíg nincsenek rendes fizetések a szakmában, a tehetséges fiatalok jelentős része maximum kezdőként fog könyvtárban dolgozni, majd néhány év múlva továbbáll. Természetesen vannak kivételek, és mindig is lesznek, de a séma változatlan marad. (...) az a tendencia is megfigyelhető, hogy a könyvtárak igenis fel tudnak venni szakmailag képzett, tehetséges fiatalokat. Egy kérdés nyitott: hogyan lehet őket megtartani, ezen kell dolgozni.

A válaszadók inkább a "befogadók" / szakma felelősségét vetik fel. Illetve: sokan nem szembesülnek a távozottak képviselte értékekkel. A vonatkozó diagramot ld.: link . (MG)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról