Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


Megmérték: működött a dezinformáció

Még az ellenzéki szavazók tekintélyes része is hitelesnek fogadta el a kormánynak az ellenzékkel kapcsolatban a kampányban hangoztatott megalapozatlan, illetve hamis állításait - derül ki a Dimenzió Média Alapítvány kutatásából. Az alapítványnak a Závecz Research és a Mérték Médiaelemző Műhely közreműködésével kidolgozott, a politikai propaganda indikátorát megrajzoló vizsgálata arra kereste a választ, mennyire hatékony a politikai propaganda, milyen mértékben sikerül manipulálni a tömegeket. A március végén - ezerfős, reprezentatív mintán - készült elemzés szerint a kampány során a választók széles köre találkozott hamis politikai üzenetekkel, és az egyoldalú állami tájékoztatás miatt azok valóságtartalmáról nem tudott meggyőződni. Így például azt a Fidesz propagandaműhelyében gyártott, a közmédiában terjesztett kijelentést, hogy Márki-Zay Péter háborúba vinné az országot, még az ellenzéki szavazók 30 százaléka is elhitte. A párt nélküliek körében pedig kétszer ennyien adtak hitelt az ellenzék miniszterelnök-jelöltjével kapcsolatos karaktergyilkossági kísérlet állításának.
A kutatás rávilágított, hogy Magyarországon az állampolgároknak a befolyástól mentes tájékozódáshoz fűződő alapjoga súlyosan sérül a 2010 óta kialakított médiarendszerben, amelynek tulajdoni szerkezetét és az államilag irányított reklámköltéseket egyaránt a kormány politikai érdekei határozzák meg. Márpedig - ahogy Vicsek Ferenc, a jelentés egyik készítője fogalmaz - "nem lehet szabad és demokratikus választásokról beszélni ott, ahol a polgárok jelentős része, a választást érdemben befolyásoló aránya nem találkozik a politikai versenyben részt vevők egy részének üzeneteivel, így azokkal sem, amelyek idejében cáfolják a róluk terjesztett hamis állításokat".

A magyar médiarendszer sajátos aszimmetriájának látványos bizonyítéka, hogy a cáfolatok a választóknak egy részét el sem érik. Azt viszont csak egy, a mostaninál szélesebb körű kutatás tudná kideríteni, hogy azok a választók, akik találkoztak a kritikus állítások cáfolatával - azaz módjuk volt a mérlegelésre -, az ellentétes információk birtokában melyik oldal értelmezését tették magukévá. Illetve hogy az ebből levont "tanulság" milyen mértékben befolyásolta a parlamenti választáson meghozott döntésüket.

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról