SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Melyek a kanadai szakkönyvtárakban elvárt kompetenciák? 1. (olvasóink szavazatára)
Címkék: könyvtár, felsőoktatási v. szak- | Kanada | adatbázis, elektronikus adatok elérése | tudásstratégia (2015.05-) | tervezés, stratégia | szakmai szervezet | szakmai belső kommunikáció (2013.02-) | pr (bizalomkeltés) | minőség, -irányítás, -fejlesztés | marketing | legjobb gyakorlat (szakmai szervezet) | kutatás + fejlesztés | továbbképzés, HR-fejlesztés | könyvtárosképzés | vezető | munkaügy | közösségépítés | emberi minőség |
A Canadian Association of Research Libraries (CARL) először 2010-ben publikálta a felsőoktatási könyvtárakban elvárt kompetencialistát. 2017-ben kezdték készíteni a megújított változatát, amely 2020. szeptemberében jelent meg. A könyvtári használat, például startégiaalkotás mellett a szervezet szerint a lista használható állásinterjúhoz és a könyvtárosképző intézményeknek tanterv-készítéshez is. Nem minden kompetenciával kell teljes mértékben mindenkinek rendelkezni, ezek idővel fejleszthetőek. És nem minden pozícióhoz szükséges minden kompetencia.
A frissített kompetencialistát irodalomelemzés (trendfigyelés), fókuszcsoport és kérdőív segítségével állították össze. Beszélgettek könyvtárvezetőkkel, könyvtárosokkal, könyvtárosképző intézmények képviselőivel. A jövő könyvtárosainak szükséges tudást, készségeket és mindsetet (cél érdekében alkalmazott szokások és attitűdök) vették hozzá figyelembe. Az első változatról kikérték az érintettek véleményét, és beépítették a javaslatokat. A lista minden kompetenciával kapcsolatban több összetevőt is felsorol, amelyek közül most csak néhány jellegzeteset emeltünk ki. A végleges kompetencialista: - Aktív tanulás és adaptáció. Eligazodik a különböző munka és tanulási stílusokban. Mindig olyan stílust választ, ami a személyes és szervezeti értékeket is elősegíti. Megérti, hogyan lehet problémákat megoldani, és új módszert tervezni, ha a meglévő nem megfelelő. Érti, hogyan lehet új ismereteket generálni a felhasználók számára. - Együttműködés. Képes aktív kapcsolatot kiépíteni a közösségekkel a fenntarthatóság érdekében. Ismeri az intézményen kívüli környezetet, amely befolyásolja a könyvtár működését. Érti, hogyan kell együtt dolgozni a különböző típusú felhasználókkal. - Konzultáció és kommunikáció. Képes az aktív figyelemre, nyitott a visszajelzésekre és az ötletekre. A konfliktusokat tiszteletteljesen és diplomatikusan oldja meg. Minden szereplőnek releváns információkat nyújt, jól időzítve. Tudja hogyan kell támogatni a tanárokat és tanulókat a különböző kutatási fázisokban. Ismeri a szerzői jog és a nyílt adatbázisok alapjait. - Gondozás és megőrzés. Ismeri a kutatáshoz szükséges adatok életciklusát, pl. az adatmenedzsment tervezést, adatgyűjtést, feldolgozást, elemzést. Ismeri a kutatások jogi és etikai vonatkozásait. Ismeri az általános és területspecifikus repozitóriumokat. Ismeri az adatszolgáltatókat, a könyvtári források életciklusát, a gyűjteményi stratégiákat. Érti a digitális információgondozás jó gyakorlatait és szabályait. A következő részben a többi kompetenciából emelünk ki fontosabb összetevőket: Egyenlőség, különbözőség, befogadás, Elkötelezettség és részvétel, Vezetés és mások ösztönzése, Vízió és innováció. (ref.: Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |