SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Melyek a kanadai szakkönyvtárakban elvárt kompetenciák? 2. (olvasóink szavazatára)
Címkék: minőség, -irányítás, -fejlesztés | kutatás + fejlesztés | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | Kanada | irányítás, mérés, szabályozás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | együttműködés nem könyvtárakkal | befogadás kultúra (17.04.-) | szakmai szervezet | tervezés, stratégia | nyílt hozzáférés / forráskód | etika, fegyelmi kérdések | szervezeti kultúra |
Az előző részben link a kanadai felsőoktatási könyvtárak számára összeállított kompetencialistából az első négy kompetencia összetevőiről írtunk: Aktív tanulás és adaptáció, Együttműködés, Konzultáció és kommunikáció.
A következő öt kompetencia, néhány fontosabb összetevővel: - Egyenlőség, különbözőség, befogadás. A felsorolt értékek előmozdítása könyvtáron belül és kívül. Részvétel és annak bátorítása különböző közösségekben a döntéshozás minden szintjén. Hozzáférhető és határok nélküli tér biztosítása. Nyílt és alternatív tudomány és módszereinek ismerete. A kulturális különbségek és hiedelmek megértése. Annak megértése, hogy minden más kompetenciát is ezen a szemüvegen keresztül (is) kell nézni. - Elkötelezettség és részvétel. Mentorálás, toborzás és megtartás képessége a szakmában. Közös cél elérése érdekében tárgyalás és konfliktuskezelés képessége. Hatékony és kollaboratív együttműködés különböző diákokkal és kutatókkal. Vélemények és visszajelzések nyújtása nyílt, egyértelmű és tiszteletteljes módon. Különböző területek ismerete, mint például a könyvtár működése, döntéshozási folyamatok, gyűjteményi kérdések. Továbbá a kutatókönyvtárak társadalmi, kulturális közgazdasági, politikai, környezeti problémái. Valamint a könyvtár etikai nézetei, értékei, alapelvei. - Értékelés és kiértékelés. Új szolgáltatások és források kiértékelésének képessége. Kutatási és tanulási módszerek, technológiák, eszközök ismerete. Az intézmény tanítási-tanulási programjainak, céljainak ismerete. Az egyetem stratégiájának és intézményi prioritásainak megértése, ami a könyvtár prioritásait is érinti. A tevékenységek, döntések előnyeinek és hátrányainak megértése. Aktív és hatékony döntéshozás támogatása. - Vezetés és mások ösztönzése. Érzelmi intelligencia és együttérzés képessége. Előrelátás képessége a gyorsan és dinamikusan változó tudományos környezetben. Képes másokat inspirálni és felhatalmazni az innovatív, kreatív kiválóság elérése érdekében. Támogat és bátorít más kollégákat a hivatásukban való fejlődésben. Különböző vezetési stílusok és döntéshozási modellek alkalmazhatóságának ismerete. Általános menedzsment képességek, beleértve a pénzügyi és emberi erőforrások területeit. Megérti a múlt, a jelen és a jövő kutatókönyvtárainak szerepét. - Vízió és innováció. Kreatív kezdeményezéseket hoz létre. Új ötletekkel technológiákkal és szolgáltatásokkal kísérletezik. A víziót képes megfelelő kísérletekkel kipróbálni és működő megoldássá alakítani. Képes komplex és diverz nézetek kezelésére. Ismeri a projektmenedzsmentet, beleértve a tervezést, szervezést és erőforráskezelést, hogy egy projekt célkitűzéseit sikeresen megvalósítsa adott időkereten belül. Továbbá ismeri a változáskezelési technikákat, vállalkozói tevékenységeket. Megérti a felsőoktatás változásait, a technológia fejlődését, valamint a felhasználók és alkotók jogait. (ref.: Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |