SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Merchandizing a felsőoktatási könyvtárban - mint a boltokban, de egyéniséggel
Címkék: berendezés, eszköz, bútor | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | könyvtári tér, enteriőr | marketing |
- Az első lépés a több olvasó bevonzásához a különbségtétel az impulzív és céltudatos használók között. Utóbbiak azok, akik pontosan meghatározott céllal érkeznek a könyvtárba. Kutatási adatok szerint négy könyvtárlátogatóból egy ilyen akad, a többi három impulzív használónak számít, akiknek nincs egy fix kiindulópontjuk a szolgáltatások igénybevételéhez. Az ő figyelmüket lehet leginkább felkelteni a kiemelten népszerűsített kötetekkel, szolgáltatásokkal.
- A felsőoktatási könyvtárak jellemzően kevés figyelmet fordítanak az ilyen vizuális "termékelhelyezésre", merchandise-ra. Fontos a prezentáció: nem használ sokat a legjobb könyv, ha poros kötetekkel van körbebástyázva, nem is említve a rosszul megvilágított, ütött-kopott bútorzattal ellátott dohos helyiségek elriasztó hatását. - Úgy kell elhelyezni a polcokat, hogy a betérő olvasók a lehető legnagyobb természetességgel járhassák körbe azokat. - Az olyan elemek, mint az önkiszolgáló pultok, kölcsönző automaták, fénymásolók pont az épületek legkedvezőbb, legbarátibb részeit foglalják el, továbbá a tér kitöltése is többnyire steril és nem inspiráló a látogatók számára, akik nem kedvelik a szűk helyeket. Éppen ezért ajánlatos törekedni a modern könyvesboltokban is látott nagyobb terek, az állványok közötti szélesebb folyosók kialakítására. - Egy, a népszerű olvasmányokat külön felsorakoztató polc jobban felkelti az érdeklődést. - A boltok polcaihoz hasonlóan a könyvtárakban is a szem- vagy derékmagasságban lévő sorok azok, melyeknek a használók a legtöbb figyelmet szentelik. Ismert jelenség, hogy a használókat szorongás töltheti el attól, ha túl sok könyvet látnak kevés helyre zsúfolva. A polcokon látható könyvgerincek váltogatása a kiemelt, látható borítójú könyvekkel jobban áttekinthetővé teszi az állományt. - A fogyasztók érzelmeire és vágyaira kell hatni, a könyvtárak esetében inspiráló vizuális üzenetek elhelyezésével, nyugodt környezet megteremtésével, az olvasáshoz fűződő pozitív képzettársításokkal. Ehhez a gyűjtemény folyamatos, igényeknek megfelelő átrendezésével lehetne megfelelni, mégha ez sok könyvtár számára hatalmas kihívást is jelent. Összegezve: a könyvtárak elrendezésének a nagy könyvesboltokét érdemes követnie, hasonló enteriőrrel és figyelemfelkeltő megoldásokkal, megőrizve egyúttal a saját, könyvtári szolgáltatásokat és imázst is. (Olvasás a szétaprózódott figyelem korában: kereskedelem inspirálta ötletek felsőoktatási könyvtárak számára; ref.: Bódog A.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |