SzavazásEgy szakmai előadás célja, hogy...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Mi az a szint, ami felett érdemes fenntartani a közkönyvtárat?
Címkék: használati szám, arány | használói élmény (UX) 2020- | hatékonyság | könyvtár, köz- | marketing | szakmai szintű irányítás | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia | cselekvésképtelenség |
Egy félhomályos folyosón elkapott tűnődés...
- Olvasom, hallom, tudom, hogy egyes könyvtárak IKR-jei online be vannak / lesznek csatornázva az OSZK-ba illetve most tisztították meg visszamenőleg a könyvtári statisztikát. Nagyon szuper. Én csak saját közkönyvtári adatainkat látom. Hát..., nem valami fényesek. A könyvtáron belüli beszélgetésben az jött ki: ne foglalkozzunk mással; csináljuk a saját dolgunkat meg egy rakás "rendezvényt", mert abban egyre jobbak vagyunk. De azért nem hagyott nyugodni a dolog. Mert a klasszikus közkönyvtári tevékenység, a dokumentumkölcsönzés - amivel csak a könyvtárak foglalkoznak, ellentétben a többi "csatolt" tevékenységünkkel - drasztikusan csökken. Az összes többi könyvtárban végzett tevékenységet más is meg tudja csinálni, akár jobban is. A könyvesbolt is el tud hívni írót beszélgetni. A 3D-workshopot a Logishool is megcsinálja pénzért, a DJP pont pláne (ingyen). Kiállítás, tanfolyamok, arcfestés, dettó. Mondjuk, térítésmentesen helyet biztosítunk bárki betérőnek. (De lehetőleg a nagyon elesettek ne jöjjenek, mert az macerás nekünk.) Akkor miért éri meg hosszabb távon fenntartani ezt a rendszert? Racionális, gazdasági oka ugyanis kétséges, bármilyen szomorúan is hangzik. Nem arra gondolok, hogy meg kellene reformálni, mint az romokban heverő oktatást vagy egészségügyet. Mert itt egyszerűen elfogynak az olvasók, ahogyan sok más országban is. Hanem nézzük: mit tesz egy vállalkozó, ha elfogynak az ügyfelei és nincs bevétele...? Na...? Nálunk is: egységnyi ráfordítás évente, de csökkenő ügyfélkörrel. OK, ez közszolgáltatás... és nem lehet piaci szemlélettel nézni... rendben. De meddig tűrheti a társadalom a használószám-csökkenést? Nézzünk a könyvtárosok elismertségére... Ma talán 4-5%-hoz közelíthet az aktív(!) könyvtárba járók és kölcsönzők száma. Ami tovább csökkenhet. Ha már csak 1%, és naponta egy ember megy a könyvtárba akkor is fenntartható lesz?! Akkor is fizeti az állam és az önkormányzat a dolgozók bérét, a rezsit és minden egyebet? Nem a színvonalról van szó, hanem megváltoztak a médiafogyasztási szokások. És ennek a könyvtár nem tud megfelelni. Nem látszik az "olvasásnépszerűsítés" eredménye. Sőt! - Persze megint csomóan tiltakoznának, pl. én is magam ellen, mert lehet ugyan, hogy van átlagon felül teljesítő könyvtár, de a rendszer egésze... ... hangzott el a félhomályos folyosón, és a KIT jegyzetelt. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |