SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Miért nem kommentál(hat)ja a könyvtáros a használók kölcsönzéseit? (olvasóink szavazatára)
Címkék: minőség, -irányítás, -fejlesztés | pr (bizalomkeltés) | kölcsönzés | tájékoztatás (személyes, fizikai) | ügyfélszolgálat, panaszkezelés |
Gyakran tanácsolják a könyvtárvezetők a könyvtárosoknak, hogy ne fűzzenek megjegyzést a felhasználók kölcsönzéseihez. Ilyen kommentárt jelenthet bármilyen kéretlen állítás vagy kérdés. Akár pozitív, akár negatív hangvételű, pl. Imádom ezt a könyvet, nem túl öreg hozzá? De még a segítő szándékú kérdések sem ajánlottak sok helyen, pl. Olvasta már a sorozat más részeit? Más a helyzet, ha a beszélgetést a felhasználó kezdeményezi. Ebben az esetben lehet ajánlásokat tenni, és feltett kérdésekre válaszolni.
A kéretlen tanácsadás kerülésének okai többek közt: - Személyes adatok védelme: a felhasználók bármilyen téma iránt félelmek nélkül érdeklődhessenek. Ha a könyvtáros kérdést tesz fel, azzal mások számára is hallhatóvá teszi a témát. - Magánélet megsértése: az olvasókat negatívan érintheti, hogy a könyvtárosok láthatóan számontartják az olvasmányaikat. Ettől függetlenül a szerző szerint is érdemes általában véve figyelni az aktuális igényeket, például a polcok összeállítása vagy a beszerzések miatt. Ezzel viszont nem szabad kényelmetlen helyzetbe hozni az aktuális kölcsönzőt. - Kellemetlen pillanatok: ha a könyvtáros olyan szolgáltatást nyújt, amit a felhasználó nem kért, az is kényelmetlen helyzetbe hozhatja, például egy könyv kéretlen félretevése. - Intellektuális szabadság: azaz minden egyén joga, hogy minden szempontból korlátlanul információt kereshessen és kaphasson. Az olvasók viszont gyakran túl nagyra értékelik a könyvtárosok véleményét. Például, ha a könyvtáros szerint valami jó könyv, majd az olvasónak nem tetszik, attól rossz olvasónak érezheti magát. - Feltételezések: nem tudhatjuk minden esetben, miért szeretne egy felhasználó kölcsönözni valamit. Gyakran helytálló a feltételezés, de a fennmaradó esetek is kellemetlen helyzeteket okozhatnak. Érdemes a kölcsönzésre vonatkozó megjegyzések helyett inkább semleges témákat keresni. Esetleg a könyvtárosnak magáról elárulni valamilyen információt, például a hétvégi programtervről. Ezzel lehetőséget ad a felhasználónak, hogy lezárja a témát vagy folytassa a beszélgetést. Azok, akik szeretnének beszélgetni, a tapasztalat szerint megtalálják a módját. (ref.: Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |