Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Miért nem kommentál(hat)ja a könyvtáros a használók kölcsönzéseit? (olvasóink szavazatára)

Gyakran tanácsolják a könyvtárvezetők a könyvtárosoknak, hogy ne fűzzenek megjegyzést a felhasználók kölcsönzéseihez. Ilyen kommentárt jelenthet bármilyen kéretlen állítás vagy kérdés. Akár pozitív, akár negatív hangvételű, pl. Imádom ezt a könyvet, nem túl öreg hozzá? De még a segítő szándékú kérdések sem ajánlottak sok helyen, pl. Olvasta már a sorozat más részeit? Más a helyzet, ha a beszélgetést a felhasználó kezdeményezi. Ebben az esetben lehet ajánlásokat tenni, és feltett kérdésekre válaszolni.
A kéretlen tanácsadás kerülésének okai többek közt:
- Személyes adatok védelme: a felhasználók bármilyen téma iránt félelmek nélkül érdeklődhessenek. Ha a könyvtáros kérdést tesz fel, azzal mások számára is hallhatóvá teszi a témát.
- Magánélet megsértése: az olvasókat negatívan érintheti, hogy a könyvtárosok láthatóan számontartják az olvasmányaikat. Ettől függetlenül a szerző szerint is érdemes általában véve figyelni az aktuális igényeket, például a polcok összeállítása vagy a beszerzések miatt. Ezzel viszont nem szabad kényelmetlen helyzetbe hozni az aktuális kölcsönzőt.
- Kellemetlen pillanatok: ha a könyvtáros olyan szolgáltatást nyújt, amit a felhasználó nem kért, az is kényelmetlen helyzetbe hozhatja, például egy könyv kéretlen félretevése.
- Intellektuális szabadság: azaz minden egyén joga, hogy minden szempontból korlátlanul információt kereshessen és kaphasson. Az olvasók viszont gyakran túl nagyra értékelik a könyvtárosok véleményét. Például, ha a könyvtáros szerint valami jó könyv, majd az olvasónak nem tetszik, attól rossz olvasónak érezheti magát.
- Feltételezések: nem tudhatjuk minden esetben, miért szeretne egy felhasználó kölcsönözni valamit. Gyakran helytálló a feltételezés, de a fennmaradó esetek is kellemetlen helyzeteket okozhatnak.
Érdemes a kölcsönzésre vonatkozó megjegyzések helyett inkább semleges témákat keresni. Esetleg a könyvtárosnak magáról elárulni valamilyen információt, például a hétvégi programtervről. Ezzel lehetőséget ad a felhasználónak, hogy lezárja a témát vagy folytassa a beszélgetést. Azok, akik szeretnének beszélgetni, a tapasztalat szerint megtalálják a módját. (ref.: Habók Lilla)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról