Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Mit tanulhatnak egymástól a Google és a könyvtárosok?

2002 áprilisában a Google megjelent a "Google Answers" térítéses információs szolgáltatás bétaverziójával, amely 800 független információs tanácsadót foglalkoztat. Az érdeklődő ötven centért kérdést tehet fel a rendszernek, majd az Ebay árverőszolgáltatáshoz hasonló módon meghatározhatja, hogy a minimális 2 dollár felett mekkora összeget, illetve mekkora válaszadási időt vár el. A kérdést bárki regisztrált használó kommentálhatja, de csak a Google-lal szerződött kutató adhat választ. Ha egy felhatalmazott válaszadó "lestopolja" és kielégítően megválaszolja a kérdést, a megnevezett összeg 75%-át zsebre teheti. Ha az érdeklődő elégedetlen, akkor pontosítást kérhet, illetve a kérdés továbbra is nyitottá válik újabb szerződött válaszadók számára. A rendszer használói minősíthetik a válaszadókat, a Google pedig visszahívja a gyengéket. A szolgáltatás folyamatosan növekszik, miközben a könyvtári referenszkérdések száma máshol rendre csökken (az Egyesült Államokban rendszeresen mérik és közzé is teszik a köz- és szakkönyvtárak teljesítményét).
A Cornell Egyetem már több hasonló szolgáltatással kísérletezett. Munkatársai összevetették a Google Answers szolgáltatását az általuk nyújtott email-alapú referensz-szolgáltatásukkal. Az eredmény:
-- A könyvtárosok döntően jobb válaszokat adtak, ám a különbség nem volt szignifikáns, ráadásul mindezt magasabb költségvonzattal tették.
-- Figyelemreméltó, hogy a Google szolgáltatása biztatja használóit az értékelésre.
-- Megfontolandó, hogy a könyvtár bizonyos esetekben helyezze-e ki (kvázi privatizálja-e) valamely hányadban e szolgáltatását.
-- A szakkönyvtáraknak folyamatosan figyelniük kell információs környezetüket, és versenytársaik (pl.: Google, Amazon.com "katalógusa" stb.) módszereit, figyelve, hogy mely gyakorlatot érdemes átvenniük. A Google felelős részlegvezetője hízelgőnek nevezte, hogy szolgáltatásuk a felmérés tárgya lett. (ref.: MG)

Régebbi hírforrás(ok): link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról