SzavazásEgy szakmai előadás célja, hogy...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Nem kinyomtatják az online szöveget, hanem beszkennelik a nyomtatottat!
Címkék: könyvtár, gyerek- | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | használói élmény (UX) 2020- | használó (gyerek, fiatal) | digitális (elektronikus) könyvtár | Rutgers University Libraries | USA | tájékoztatás (virtuális) |
Az x generáció tagjaként a talált nagyobb terjedelmű online szöveget kinyomtatom és úgy olvasom. Saját példányomban aláhuzigálok, majd - ha arra érdemes - elteszem irattartóban, hogy ha kell, előkotorhassam. Pláne, ha online már nem érhető el. OK, boomer - mondhatják felületesen a későbbi generációk tagjai.
A KIT-klub háttérbeszélgetésén a "mai fiatalok" olvasási szokásait idéztük meg. Nekik olyan a papírról olvasás - Mondta Balázs László -, mint az idősebbeknek a képernyőről. Tehát ha mi - idősebbek - ki akarjuk nyomtatni a 30 oldalas cikket, hogy kényelmesen olvashassuk, akkor nekik ugyanilyen, ha egy papírkönyvet kell olvasniuk - hangzott el pl. Berzsenyi Emese előadásán link Ha ezt elfogadjuk, akkor alapjaiban kell átgondolni a könyvtár szerepét. De akkor mit teszünk; hogyan változtatunk könyvtárosként? Egyelőre mintha elakadtunk volna e ponton, ti. Hogy a vázolt helyzet mit is várna el a könyvtáraktól? De nézzünk néhány gondolatkísérletet, fenntartva a tévedés jogát, illetve vállalva a töredékességet: 1. Könyvtári szkenner biztosítása (ugyan telefonnal is lehet szkennelni, de nem túl kényelmes) - javasolta Hajnal Ward Judit a Rutgers Egyetem Könyvtárának gyakorlatát. Vannak ugyanis oktatók, akik a hallgatók számára otthagyják saját könyvpéldányukat a kötelező könyvből, amit a könyvtár ideiglenesen katalógusba vesz. Ettől fontos a lapszkenner. 2. A katalógusban a nyomtatottal párhuzamosan(!) az online mű felkínálása (Balázs László felhívta a figyelmet, hogy a katalógusok ma dokumentumokat kínálnak, nem műveket, ami estünkben fontos különbség). 3. A könyvespolcon - vagy éppen a dokumentumon(!) - utalhatunk qr-kód segítségével a mű virtuális példányára. -a használó megrendelhet egy-két fejezetet, ez lehet bárki, egyéni és egyszeri felhasználásra szánva a saját könyvtárunk nyomtatott állományból 4. Kötelező olvasmányok virtuális tára (Hajnal Ward Judit: többszörös, ismételt használat céljából, az oktató Canvas LMS-be integrált Leganto-val saját maga állíthatja össze a kötelezők listáját, teljes szövegekkel a Canvas-kurzusban link részben a meglévő elektronikus forrásokból, részben a frissen szkennelt szövegekből. A könyvtárnak mindkét esetben megmarad a végső szava a jóváhagyásra, hogy jogvédelmi szempontokból feltölthető és használható-e a szöveg. 5. A "cikkszolgáltatás" funkció jobb kihasználása a katalógusban: az Ex Libris Primo/Alma discovery rendszerében az Expand My Search gomb behúzása automatikusan keres a partner könyvtárak állományában. A megtalált rekordban "No Online Access" jelzi, hogy nincs elektronikus hozzáférés. Bejelentkezés után megjelenik a fenti "Article Delivery" funkció, ami automatikusan kitölti az űrlapot a record alapján, és 24-48 órán belül szállítja a szkennelt dokumentumot - szól a Rutgers Egyetem Könyvtárának link gyakorlata. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |