SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Norvég könyvtárak karanténidőben - felpörgették az e-hozzáférést
Címkék: e-könyv | felmérés | kölcsönzés | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | könyvtár, nemzeti | Norvégia | szakmai belső kommunikáció (2013.02-) | tájékoztatás (virtuális) | oktatás, tanulás |
Az Oslói Egyetem (OsloMet) kutatói 2020 nyarán a könyvtárosok körében országos hatókörű kérdőíves felmérést végeztek a COVID-19 pandémia miatti tavaszi bezárás hatásairól.
A felmérésre adott válaszokból kiderül, hogy nagyon sokan hiányolták a bezárással kapcsolatos könyvtári teendőkről szóló világos tájékoztatást, valamint az új szolgáltatási és munkahelyi körülményekhez igazodó átállás központi segítését a Nemzeti Könyvtár vagy a Kulturális Minisztérium részéről. (2020 májusában a norvég könyvtáros egyesületek adtak ki elsőként járványügyi útmutatót a könyvtári terület számára.) Különösen a közkönyvtárak munkatársai érezték a megfelelő szakmai koordináció és a gyakorlati iránymutatások hiányát, de más könyvtártípusokból is hasonló reakciók érkeztek. A könyvtárakban erős igény volt arra, hogy legalább az alapfeladataik ellátását biztosítsák. A bezárást követő kisebb kihagyás után a közkönyvtárak és az iskolai könyvtárak igyekeztek megtalálni a hagyományos, fizikai alapú dokumentumkölcsönzés fenntartásának a módját. Pontos statisztikai adatok még nem állnak ugyan rendelkezésre a fizikai dokumentumok és a digitális dokumentumok kölcsönzésének alakulásáról, de a Nemzeti Könyvtár jelzése szerint ez utóbbi kategóriában meredeken nőtt a használat. A zárva tartás alatt a közkönyvtárak egy része szervezett online rendezvényeket, ám több mint felük nem költöztette át programjait a digitális térbe, azaz a nyár előtt felfüggesztette azokat. A tudományos és szakkönyvtárakban a digitális oktatás támogatására és a szintén digitális alapú tanulástámogatásra került a hangsúly. Ezek a szolgáltatások jórészt már korábban is léteztek digitális formában, továbbfejlesztésük viszont új lendületet kapott (pl. a chates tájékoztatás révén). A könyvtárak egyedül a fizikai teret igénylő társadalmi küldetésüknek nem tudtak eleget tenni. ... A könyvtárak minden olyan szolgáltatást igyekeztek a digitális térbe átültetni, amit csak lehetséges volt. Fontos volt, hogy az emberek érezzék, hogy noha a fizikai könyvtárépületekből ki kellett szorulniuk, a könyvtár továbbra is velük van, segít nekik. Miután a járványhelyzet egyben információs krízishelyzetet is teremtett, különösen jelentőssé vált a könyvtárak feladata abban, hogy hiteles információkat nyújtsanak. Végezetül a Nemzeti Könyvtár is központi szerepet játszott a digitális szolgáltatások támogatásában, például az e-könyv-kölcsönzés terén. (A bezárt ajtók mögött; ref.: Németh M.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |