SzavazásA könyvtárosok belső kommunikációjának minősége...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Növekszik a könyvtárközik száma -- jó infarstuktúra, önkiszolgáló, kiszervezett, automatizált
Címkék: legjobb gyakorlat (szakkönyvtár) | USA | együttműködés más könyvtárakkal | együttműködés nem könyvtárakkal | hatékonyság | kiszervezés | könyvtárközi kölcsönzés |
A Tudományos Könyvtárak Egyesülete (Association of Research Libraries, a továbbiakban ARL) tagkönyvtárai között a kölcsönzések száma harmincöt év alatt az 1974. évi 363.000-ről 2008-ra 3,5 millióra nőtt. A magyarázat a szolgáltatás szellemiségében és a hozzáférést megkönnyítő technológiában, valamint a könyvtárak együttműködését lényegesnek tartó kultúrában keresendő. Az Egyesült Államokban remek az infrastruktúra, és ez a forrásmegosztásban részt vevő ezernyi könyvtárral és azok nagyrészt angol nyelvű állományával bázist alkot, amely a forrásmegosztást nemcsak lehetővé, hanem praktikussá és hatékonnyá is teszi. Az említett infrastruktúrában közös
1) a de-facto nemzeti bibliográfia (203 millió tétel, 1,6 milliárd könyvtári egység), 2) a kérést továbbító rendszer(ek), 3) a fizetőeszköz, 4) a nyelv, 5) a forrásmegosztó kód, 6) a cikktovábbító rendszer és a 7) az esetleges díjak azonosító és fizető mechanizmusa. Emellett az USA könyvtárai megbízható és gyakran dotált szállítással (az államon belül, valamint az államok között) és internet-hozzáféréssel is rendelkeznek, bevezették az önkiszolgálást és ezt segítik a munkafolyamat és a szállítás automatizálásával. A növekedés statisztikai adatai félrevezetőek, mert a kölcsönzésben részt vevő könyvtárak száma a jelzett időszakban a kezdeti 82-ről 122-re nőtt: célszerű, ha inkább az egy könyvtárra eső kérések átlagát vizsgáljuk. A növekedés így is lenyűgöző, 660%. Amikor az ARL elkezdte a könyvtárközi kölcsönzési statisztikai adatokat gyűjteni, ez a szolgáltatás még csak az időmilliomos tudósok szűk körét érintette. A kérés és a lelőhely azonosítása a nyomtatott központi katalógus kötetei alapján történt. Amikor az OCLC (Ohio College Library Center, később Online Computer Library Center) országos szolgáltatássá vált, a könyvtárak hamar felismerték előnyeit: könyvtárak ezreinek állományához nyertek szinte állandó hozzáférést. Az azonosítás jó minősége és a számos lelőhely nyilvánvalóvá tette a forrásmegosztás értékét. Amikor 1979-ben az OCLC bekapcsolódott a könyvtárközi kölcsönzésbe, a teljesítés ideje a korábbi hetekről napokra csökkent. Ezzel az egyszerű változással a szolgáltatás mindenki számára elérhetővé vált. Az automatizált könyvtárközi kölcsönzés megjelenése pedig egybeesett a kurrens szakirodalmat feltáró (CD-n és online elérhető) elektronikus adatbázisok használatával; az indexelő szolgáltatások kielégítették a felmerülő igényeket, a könyvtárak pedig éltek velük. (ref.: Murányi L.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |