SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Önkéntes mentorok segítenek az olvasásban
Címkék: könyvtár, köz- | Németország | önkéntes | Stadtbücherei Tübingen | szakmai szervezet | oktatás, tanulás |
Az általános iskolás gyerekeknek nagy szükségük van arra, hogy a tanórai kereteken túl is legyen mellettük valaki, aki segít nekik az olvasás elsajátításában és az olvasottak megértésében. Ezt az állítást alátámasztják az IGLU- és PISA-tesztek eredményei is. ...
A megoldást az önkéntesek bevonása, foglalkoztatása jelentette - többek között a Tübingeni Városi Könyvtárban link is. Itt az önkéntesek 2003 óta segítik a könyvtár munkatársait az olvasásfeljesztésben, 2008-ban pedig a könyvtár és a Tübingeni Polgári Alapítvány (Bürgerstiftung Tübingen) együttműködésében megalakult az Olvasás Háza (LESE-HAUS), amely 2013 óta vállal szerepet az olvasást támogató szakembereknek a képzésében. Tíz év alatt több mint 200 önkéntes kapott ilyen szakképesítést. Az Olvasás Háza egy márkává vált, védjegyéve azoknak a szakembereknek, gondoskodó önkénteseknek, akik bekapcsolódnak az olvasás, az olvasóvá nevelés programjába. Az együttműködő szervezetek felosztották egymás közt a feladatokat: az olvasás tanítása, a kognitív rész az iskolák feladata maradt, míg a mentorok az olvasás szubjektív, személyorientált területeivel és a gyerekek ösztönzésével foglalkoznak, azaz egyfajta szociális támogatást nyújtanak, ami egyaránt kiterjed az irodalmi ismeretek és a beszédkészség fejlesztésére. A mentorálás többdimenziós modellje a tudás átadásából, a gyerekek felé irányuló érdeklődésből és törődésből, olvasmányélmények és példakép biztosításából, az egymásra való odafigyelésből, az ösztönzésből és a gyerekek bevonásából áll. A projekt sikerességében több tényező játszik szerepet: a tübingeni polgárok elköteleződése, a célokhoz rendelt erőforrások biztosítása, a világos jogszabályi és szabályozási környezet, a folyamatos képzés, illetve a munkáért járó elismerés. Mindez tudatos szervezést és összehangolt működést feltételez a partnerek részéről. A gyerekek és mentorok pozitív tapasztalatai bizonyítják, hogy az olvasás nehéz, lassú folyamat, amely türelmet és odafigyelést kíván. Ám nem lehet azt állítani, hogy az olvasásba fektetett energia nem térül meg; ezt a tübingeni példa többéves tapasztalatai is alátámasztják. (Közösen tenni a jövőért - avagy hogyan támogatják az olvasást önkéntesekkel a Tübingeni Városi Könyvtárban?; ref.: Horváth A.) Régebbi hírforrás(ok): Mentor az olvasásban: Lesepate (német minta) link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |