SzavazásCsak szolgáltatunk vagy gyártsunk is információs tartalmakat könyvtárosként?
KIT hírlevél évfolyamok2025
|
Önkiszolgáló könyvtárak - úgy tűnik, beválnak
Címkék: önkiszolgálás | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | informatikai fejlesztés, automatizálás | hozzáférés, nyitva tartás | hatékonyság | Fort Vancouver Regional Libraries | biztonság, védelem | alkalmazás, szoftver | USA |
A személyzet nélküli, nyitott vagy önkiszolgáló könyvtárak a gyakorlatban személyzet nélküli órákat jelentenek, amikor a használók beléphetnek a könyvtár helyiségeibe az olvasójegyük beolvasásával, és ott egyes szolgáltatásokat igénybe vehetnek. Az Open+ rendszert éppen erre fejlesztették ki. A technológia folyamatosan nyomon követi az épületbe való belépéseket, az önkiszolgáló kioszkokat, a nyilvános számítógépeket, a világítást, a vészjelzőket, a hangosbemondót és a biztonsági rendszereket. Az Open+ terméket már több mint 800 könyvtár használja szerte a világon.
Az egyesült államokbeli Gwinnett Megyei Könyvtár 2016-ban két fiókkönyvtárában vezette be a rendszert kísérleti jelleggel. Az igazgató úgy látja, hogy ez nem elsősorban egy költséghatékonyságot javító intézkedés, hanem sokkal inkább hozzáadott érték a használók számára, hiszen a meglévő nyitvatartási időt egészítették ki többórás személyzet nélküli szolgáltatással. Az eddigi tapasztalatok alapján az egyik fiókkönyvtárban havonta kb. 2000, a másikban havonta kb. 1000 fő él a lehetőséggel, főként a kora reggeli órákban. Hasonló lépésre szánta el magát a Minnesota állambeli Scott Megyei Könyvtár is - ám a személyzet nélküli nyitvatartás először a közvélemény felzúdulását váltotta ki. A könyvtár vezetése szerint ellenben a szolgáltatások hét fiókkönyvtárban, magas színvonalon történő biztosítása és a közpénzek felelős elköltése szempontjából is fontos, hogy a rendelkezésre álló forrásokból igyekezzenek több értéket és nagyobb kényelmet nyújtani. A Washington állambeli Fort Vancouver Regionális Könyvtári Rendszer Yacolt Library Express nevű szolgáltatóhelye egy rendszerint személyzet nélkül működő fiókkönyvtár a régi városháza épületében. Az itteni automatizált szolgáltatás a wifit, a számítógép-használatot, valamint az önkiszolgáló kölcsönzést és visszavételt foglalja magában. (Automatikusan - az emberekért: az önkiszolgáló könyvtárak fenyegetést jelentenek a szakmára, vagy lehetőséget teremtenek a szolgáltatások javítására?; ref: Tóth M.) Régebbi hírforrás(ok): Az első közkönyvtár Victoria államban, amely napi 24 órán keresztül tart nyitva link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |