SzavazásÉrdemes-e a könyvtáépületbe nemkönyvtári funkciót bevonni?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Polcmegosztó könyvesbolt Japánban - nálunk is lehetne? (olvasóink szavazatára)
Címkék: Japán | legjobb gyakorlat (kereskedő, terjesztő) | terjesztő, kereskedő | üzleti modell | könyv, papír alapú |
A polcmegosztás koncepciója a valódi könyvek böngészésének örömét hozza vissza azokba a közösségekbe, ahol sok könyvesbolt bezárt. Japánban 18 hónap alatt több mint 600 könyvesbolt járt így. A települések egynegyedében nincs is fizikai könyvesbolt. Az ott élők számára megoldás lehet a polcbérlés, azaz az ún. polcmegosztás - pl. Tokió Kanda Jimbocho kerületében - azért, mert:
- Szélesebb a választék: olyan könyvek is vannak, amelyeket a kutya sem venne meg az átlag könyvesboltban! Az eladási statisztikák alapján a hagyományos könyvesboltok népszerű könyveket árulnak. Kizárják a kínálatból azokat a könyveket, amelyek nem fogynak jól. - Sokszínűség: a több száz polcbérlő sokféle, pl. magánszemélyek, informatikai cég, építőipari vállalat, kis kiadók stb. Havonta 4850-9350 jent (32-61 dollárt) fizetnek a polcbérletért. - A közösségi médiára hajaz: minden polc olyan, mint egy virtuális fiók, ahol pl. az Instagramhoz vagy a Facebookhoz hasonlóan kifejezhetik önmagukat a bérlők. Több tucat könyvesbolt kávézók vagy akár edzőtermek létesítésével versenyez olyan e-kereskedelmi óriásokkal szemben, mint pl. az Amazon. Ha egy edzőterem jövedelmezőbb, akkor az üzlet 90%-a edzőterem lehet, s mindössze 10%-a marad a könyvárusításra. A polcmegosztással a könyvekre fókuszálnak. Az első Passage nevű polcmegosztó könyvesbolt 2022-ben nyílt. Azóta négy üzletben 362 polcuk van. További előnyök: - Könyvajánlás + polc együtt! Itt csak olyan könyvek vannak, amelyeket valaki szeret és szívesen ajánl, szemben a hagyományos könyvesbolttal, ahol el kell adni a teljes készletet. - Marketing: az eladók saját marketinggel, gyakran online is segítenek a vevőket megnyerni. - Közösségi programok helyszíne: pl. egy Passage-bolt úgy néz ki, mint egy zsúfolt éjszakai klub, ahol a 10-es, 20-as, 30-as éveikben járó fiatal vásárlók jönnek össze hangos háttérzene mellett. A vásárlók és a polctulajdonosok szívesen beszélgetnek a könyvekről a könyvesboltban. Japán ipari minisztériuma tanulmányozza, hogyan lehetne támogatni a könyvesboltokat, mert azok a kultúra átadásának központjai, és rendkívül fontosak a társadalom számára a sokszínű eszmék fenntartásában és a nemzeti hatalom befolyásolásában. (Ref.: Szabó Eszter) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |