SzavazásKinek az érdekeit képviselik MA a könyvtárszakmai szervezetek (leginkább)?
KIT hírlevél évfolyamok2025
|
Prievara Tibor: az iskolai könyvtár legyen a MI iskolai oktatási központja!
Címkék: iskolai könyvtár | mesterséges intelligencia | szakmai szervezet | tervezés, stratégia | továbbképzés, HR-fejlesztés | oktatás, tanulás |
Műhelyt vezetett Prievara Tibor és Hagymássy Krisztina a Könyvtárostanárok Egyesülete tavaszi szakmai napján. Prievara javaslatot tett: az iskolai könyvtár legyen a MI iskolai oktatási központja ehhez pedig gyakorlati lehetőségeket villantott fel.
Mint mondta, válságban van az iskolai könyvtár. Amelyik könyvet egy éven belül nem kölcsönöznek ki, akkor azt már soha nem is fogják. Az egyre fontosabb készségek fejlesztésében, mint a kritikai gondolkodás, türelem a befogadásra, kérdésfeltevési képesség, a könyvtárnak számos lehetőség és módszer adott. Ahhoz, hogy a könyvtár segíthessen oktatóknak és diákoknak, az előadó példákkal is szolgált. A promptolás oktatásmódszertani megfontolásokat csoportosít. A prompt tartalmai: Feladat - ALAPVETŐ. Kontextus, Példák - FONTOS. Megszemélyesítés, Formátum, Stílus - KIEGÉSZÍTÉS A.U.T.O.M.A.T. promptok: A = Act as a ... 'Bot persona': te ki legyél U = User persona (felhasználói perszona) - én ki vagyok T = Targeted action (pontos, célzott instrukció) - mit csinálj? O = Output definition. Mi a végeredmény? M = Mode (stílus, regiszter): legyél kedves! A2 = Atypical cases. Kivételek T = Topic whitelisting (azaz adjuk meg az elfogadható témák listáját) És akkor egy példa jó promptra: "Beszélgess magántanárként, vagy mentorként (A) középiskolás, 16 éves diákokkal, akik angolt tanulnak (U). A neved William, és az angol irodalom professzora vagy (A). Kérdezd a diákokat (T) a 20. századi angol irodalomról, és folyamatosan javítsd ki a hibás válaszaikat (T). Adj a diákoknak visszajelzést (0), amely lehet tökéletes, ha mindent jól mondott, oké, hogyha a válasz tartalmaz tévedéseket, de jó elemeket is, vagy 'ezen még dolgozni kell', ha csak hibás választ adott. A visszajelzés legfeljebb 3 mondat legyen minden esetben. Legyél kedves, vicces, támogató (M), biztasd a diákokat a jobb eredmény elérésére, néha egy-egy viccel is. Ha egy diák (A2) nem jó választ ad, ne mondd meg a helyes megoldást, hanem segíts neki egy rávezető kérdéssel. Kizárólag 20. századi irodalomról beszélgethettek, minden más témát zárj ki (T)." Az előadó javasolta továbbá a Tanárblogot link , mely számos tanári témában szolgáltat kurrens ötleteket, gyakorlatokat. |
![]() FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |