SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Riadozás a gyerekek számítógépes játékától - De mit lehet belőle kihozni?
Címkék: használó (gyerek, fiatal) | információ prezentálása | játékosítás (gamifikáció) (2019-) | oktatás, tanulás |
Ma már szinte az összes kiskamasz játszik valamilyen számítógépes játékot, és hiába idegesíti ez napról-napra egyre jobban a szülőket, tiltani nem tudják őket, ámbár nem is érdemes! Helyette inkább fogadjuk el őket játszva is, de persze kínáljunk fel nekik minél több közös programot. És persze nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az online stratégiai játékok nem csak ártanak, de a hasznukra is válhatnak, hiszen olyan készségeket is erősítenek bennük, melyekre később, a felnőtt életük során nagy szükségük lesz majd.
... a digitális eszközhasználatot lehet pozitív, vagy negatív előjellel emlegetni, ám a lényeg, hogy jelen van az életünkben, és előbb-utóbb jobb elfogadni, és a lehető legtöbbet kihozni ebből a helyzetből. Fontos, hogy a játék mindig játék marad, kikapcsolódás a célja, nem egy fejlesztőeszköz. Ezt javasolja Fülöp Hajnalka, internethasználat-oktató, a Tudatos Digitális Szülő Facebook-oldal szerkesztője. A szakértő megfigyelése szerint a "fiatalok" nagyjából 60 százaléka játszik, nagyrész fiúk, de lányok körében is egyre népszerűek az online játékok. Eleinte az ún. battle royal - játékokkal játszanak, mint a Fortnite, ahol meseszerű lényekként harcolnak a túlélésért egymással, egy szigeten. Sokan játszanak az építőjátékként is ismert Minecraft-tal, ahol egy végtelennek tűnő kockás felületen alkotnak és kalandozhatnak. A tízen évesek körében már inkább az MMORPG-k tarolnak, azaz a nagyon sok szereplős online szerepjátékok. Általában tízen éves kor körül szokták elkezdeni a fiatalok, mivel stabil szövegértés, íráskészség szükséges már ezekhez. A többi játékot akár már óvodásoknál is látni, és alsó tagozatban is gyakori, hogy használják. A szakember is azt javasolja, hogy 10 éves kor előtt ne is engedje a szülő, hisz ő biztosítja a gyerek környezetét, a digitális világot is ekkor még. Törekedjünk arra, hogy utána is csak akkor játszhasson kontrollált körülmények között, ha biztosítva látja, hogy a gyermeke nem válik a játék rabjává. Ezt leginkább úgy lehet érhetjük el, hogy - még a digitális eszközhasználat előtt- minél több mesét olvasunk neki, és beszélgetünk vele, serkentve ezzel az agy belső képalkotási tevékenységet, illetve minél több offline programmal "kínáljuk meg", azaz elegendő időt tölt a szabad játékkal a szabadban, sporttal, alkotással, kortárs közösségben, és az őt sok mindenbe bevonó szüleivel. Problémás médiahasználó abból a gyerekből válik általában, akiknek a fizikai valósága nincs rendben, és az online térbe menekül a kézzel fogható gondok elől. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |