SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Svéd kiskamaszok olvasásra ösztönzésének eszközei 2. (olvasóink szavazatára)
Címkék: tudásstratégia (2015.05-) | Svédország | olvasás | LMBTQ | könyvtár, iskolai | könyvtár, gyerek- | Kína | innováció, szolgáltatásfejlesztés | Horvátország | Hollandia | használó, speciális igényű | használó (gyerek, fiatal) | felolvasás, mesélés | együttműködés más könyvtárakkal | információ szolgáltatása weben | oktatás, tanulás |
Az olvasói identitás kialakításához a fiataloknak példaképekre van szükségük, pl. szülőkre, pedagógusokra vagy könyvtárosokra. Néhány svéd és egyéb külföldi példa a példaképek identitásképző szerepére:
- Holland tanulmány: a szülők olvasáshoz való hozzáállása erősebb szerepet játszik a tanulók olvasásra való motiválásában, mint az iskola és az iskolai könyvtár. - A svédországi nem svéd anyanyelvű tanulók igényei sokszor célzott erőfeszítéseket igényelnek az iskolai könyvtárosoktól és pedagógusoktól. Igyekeznek a többségtől eltérő kulturális hátterű szülőket megcélozni (ld. ez előbbi szempontot). Az anyanyelvi (itt: nem svéd) irodalomhoz való hozzáférés legalább annyira fontos az olvasási motiváció és az olvasói identitás szempontjából, mint a svéd nyelvű. A gyerekeket úgy vonják be az olvasóközösségekbe, hogy a diákok a tanulásról az olvasásra(!) térjenek át, ezzel pedig az olvasás majd örömet fog okozni. Az olvasási gyakorlat közösségben alakul ki, miközben a könyvtartalmakat egymással megvitatják. - Hollandiában digitális olvasónaplót készítenek a diákok. Az olvasáskultúra-fejlesztő nemzeti stratégiára alapozva az iskolai és a közkönyvtárak közösen dolgoznak ki útmutatókat iskolai, könyvtári és otthoni olvasásra, de az olvasást még az iskolai olvasási tanácsadók is ösztönzik. Olvasásra ösztönzés diákok számára: - Tematikus könyvbemutató. Pl. LMBTQIA+ témában, a szivárványpolcon. - Könyvek tematikus besorolása: kaland, fantasy, humor stb. megjelölésével, kifejtésével, beszélgetésekkel, vitákkal. Ez a módszer kritikát is kapott: a gyermek- és ifjúsági irodalom esetében például nehéz a besorolás, mert a gyerekek megkérdezték, hogy a Harry Potter műfaj-e. - Hasonló témájú irodalom listái a polcokon. - Az idősebb tanulók könyvklubokat tartanak a fiatalabbaknak. - Nagyobb projektek tervezésébe bevonják a diákokat, pl. egy könyvvásárba, ahol irodalmi témákat vitathatnak meg velük műhelymunkán (kiscsoportokban) dolgozhatnak. Pedagógusok számára: - Digitális platform a közkönyvtárak iskolákkal való együttműködésének támogatására Hollandiában, melyben a diákok olvasási szokásai, a pedagógusok munkamódszerei, iskolai könyvtár médiaszolgáltatásai találhatók. - Digitális mesemondó platform (pl. Hongkong, Horvátország) irodalmi vetélkedőkhöz, olvasási tevékenységekhez és óratervezéshez. A cikk szól még az iskola, az iskolai és a közkönyvtár együttműködéséről, az olvasás kétféle (iskolai/effektív és szabadidős/esztétikai) dimenziójában. (Ref.: Szabó Eszter) Előző rész: link . Régebbi hírforrás(ok): Soha nem neveltem a gyerekemet a könyvek szeretetére... link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |