SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Szakkönyvtári trendek az USA-ban 2018 (olvasóink szavazatára)
Címkék: adatgazdálkodás, CRM | USA | tudásstratégia (2015.05-) | szervezés, szervezeti kérdések | szakmai szervezet | repozitórium | önkiszolgálás | legjobb gyakorlat (felsőoktatási könyvtár) | leépítés, restrikció | kutatás + fejlesztés | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | irányítás, mérés, szabályozás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | informatikai fejlesztés, automatizálás | információs írástudás | információ prezentálása | hozzáférés, nyitva tartás | hatékonyság | használóképzés | felmérés | átszervezés, racionalizálás | fenntartó | információ szolgáltatása weben | tájékoztatás (virtuális) | továbbképzés, HR-fejlesztés | munkaügy | oktatás, tanulás | jog, szerzői (általában) | nyílt hozzáférés / forráskód |
Az elmúlt öt évben az akadémiai könyvtárak 21%-ában nőtt a személyzet. Míg 19%-ában csökkent a finanszírozás és 60%-ban átalányfinanszírozás maradt. A teljes könyvtári kiadás átlag 57%-a a bérjellegű kiadások. Ez idő alatt 61%-uk képezte a munkatársakat vagy tervezte át személyzeti struktúrát az új technológia függvényében.
SZOLGÁLTATÁSOK - A legtöbb szolgáltatás igénybe vétele nőtt - a megtakarítások ellenére. Az öt leggyakoribb új szolgáltatás: - webfejlesztés - nyílt forrású intézményi repozitórium - tanulmányi rendszer menedzselése - digitális humán- és médiatermékek. Ezenkívül az újdonságok része a tömeges nyílt online tanfolyam (MOOC), e-portfólió fejlesztés, alkotóműhely (makerspace), földrajzi információs rendszer (GIS). TOVÁBBKÉPZÉS - A legtöbb könyvtár az alkalmazottaknak szerzői jogi, metaadat, adatmenedzsment, impact kutatás, oktatás tervezési és adatvizualizációs képzést adott. TÁJÉKOZTATÁS ÉS KÉPZÉS - A tájékoztatási modellen változtatott az akadémiai könyvtárak 58 százaléka. Leggyakrabban az on-calling (készenléti, ügyeleti) személyzetre tértek át. Ezenkívül más egyetemi szolgáltatásokat is támogatnak, például tutorálás, tesztelés, ösztöndíjas digitális kutatóközpontok. A könyvtárosok több mint 6.2 millió tanulónak nyújtottak képzést. Ebből 43 százalék digitális volt. Tájékoztatást és tanácsadást a doktori programokat biztosító intézmények igényeltek leginkább (16 700), ezt követte a többi egyetem (5100), főiskola (7200) és alapképzést nyújtó iskola (2300). A doktorit adó intézményekben az átlagos nyitvatartási idő heti 109 óra, az egyetemeken és a BA iskolák könyvtáraiban 87-88 óra, míg a főiskolákon 63 óra. A gyűjteményre szánt kiadás a doktori intézményekben több mint 5,5 millió dollár volt, az egyetemeken 700 ezer dollár, az alapképző iskolákban közel 500 ezer dollár. A költségek 70-80 százaléka az említett intézménytípusokban az aktuális évi előfizetésre ment el. Kifejezetten az újság előfizetésekre az akadémiai könyvtárak átlag 70 százalékot költöttek. (ref.: Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |