SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Szakmai gyakorlat egy ügyfélorientált angol egyetemi könyvtárban -- első benyomások
Címkék: Nagy-Britannia | minőség, -irányítás, -fejlesztés | legjobb gyakorlat (felsőoktatási könyvtár) | könyvtári tér, enteriőr | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | kölcsönzés | katalógus, integrált könyvtári rendszer (IKR) | e-könyv | állománygazdálkodás | olvasás | szervezés, szervezeti kérdések | tájékoztatás (személyes, fizikai) |
Évente értékelik a Loughborough University Library teljesítményét, 83 pontból álló minőségbiztosítási rendszer szerint, s ajánlásokat fogalmaznak meg amelyekre egy év múltán vissza is térnek...
A fizikai tér igen szűkös, mivel az épület a 80-as években épült töredék ennyi diák befogadására, mint ahányan most vannak. A könyvtárosi terek rovására folyamatosan növelik az olvasói tereket. Az állománygazdálkodás igen dinamikus a folyóirat állományból minden digitális a helyhiány miatt ami csak lehet. A diákok viszont igénylik a hagyományos könyveket az e-bookok mellett, s a kiadói hozzáállás miatt sok minden amúgy sem érhető el elektronikusan. A kölcsönzés RFID alapú, a katalógus az Ex-Libris Primója amely együtt kezeli a könyvtári s a külső erőforrásokat is amennyire lehet (nem minden adatbázis tulajdonos engedi az adatbázis hozzáférés integrálását a közös kereső felületbe). Az RFID miatt nincs külön kölcsönzői és tájékoztatói részleg, mindenki az egységes ügyfélszolgálaton dolgozik. Itt időről-időre feltűnnek más részlegegek könyvtárosai is (oktatási részleg, gyarapítás) ha az ő területükbe vágó kérdés merül fel. Mindenki általános tájékoztatói képzést kap, s kötelező a munkaidejük bizonyos hányadában tájékoztatni is, munkakörüktől függetlenül... A minőségbiztosításnak az is része, hogy a várakozó felhasználóknak max. 3 percen belül el kell kezdeni kéréseik intézését... Online irodalomajánló rendszer működik az oktatók részére, minden kar és tanszék szakreferensen keresztül is kapcsolódik a könyvtárhoz. Nemrégiben kifejezetten olvasásfejlesztési céllal létrehozták a szórakoztató olvasmányok gyűjteményét. Erre támaszkodva olvasóköröket alakítanak ki, ahol a könyvtáros facilitátorként jelenik meg, s azt remélik, hogy a diákok később a saját kezükbe veszik öntevékenyen ezt a fajta tevékenységet, s többet fognak olvasni. Se szeri se száma a kurzusoknak, diákok oktatók, és könyvtárosok számára a legkülönfélébb információs műveltségi, információkezelési témakörökben. (Németh Márton) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |