SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Szegény használók szempontjai - jog-e az egyenlő hozzáférés?
Címkék: használó (szegény) | könyvtár, köz- | közösségi--rekreációs szolgáltatás | szociális munkás, közfoglalkoztatott | USA |
...a mindennapok világában a hangzatos elvek ('az információhoz való egyenlő hozzáférés biztosítása') és a gyakorlat között tapasztalható. Ez az egyenlőség mindenekelőtt a beteg, szociálisan izolált, hajléktalan, diszkriminációtól szenvedő, analfabéta érintettek esetében csorbul, de ugyanígy hátrányt szenvednek a 'csak' anyagi értelemben lemaradottak is. Nem járul hozzá a probléma kezeléséhez az amerikai társadalom anyagias attitűdje, amely elsősorban a fizetőképes (vagyonosabb, jómódúbb) fogyasztót preferálja -- szinte minden téren.
Pedig figyelembe kellene venni a szegényebb használók szempontjait is: a könyvtárhasználat alacsonyabb mértéke arra vezethető vissza, hogy ezekben a társadalmi csoportokban kerülik a felesleges kiadások veszélyét (attól tartva, hogy elvesztik az olvasójegyüket, vagy a kölcsönzött könyvet). (Holt, ref.: Vasbányai F., 2007.) -- Szokatlan, nem konvencionális program keretében találtak megoldást San Francisco-ban arra, hogy hogyan juttathatók a hajléktalanok könyvtárhasználatra jogosító olvasójegyhez. A Civic Center Plaza-n átmeneti szálláslehetőség mellett (sátrak, menedékhelyek) állandó, több száz főnyi hajléktalan populáció található. A város e pontjához közel eső Városi Könyvtár erőfeszítést tett könyvtári anyaggal való ellátásukra. A tartózkodási hely felügyeletét úgy oldották meg, hogy az ne legyen önkényes és diszkriminatív. A hajléktalanok számára kiadott könyvtári jegy egy közel 400 dollár értékű hitelkártyának felelt meg -- egy alkalommal ilyen értékű könyvtári anyag kölcsönzésére jogosított. (Landgraf, ref.: Szepes Gné, 1992) -- Hajléktalanokkal kapcsolatos esetleges deviancia kezelése a hazai jó példán túl: A Massachusetts Library Trustees Association 1989 őszi konferenciáját e témának szentelte: hogyan bánjon a könyvtáros az ilyen 'olvasókkal'? A Worcester Public Library képviselői, akik világos, írásban rögzített szabályzatot készítettek a problémás olvasókra vonatkozó teendőkről, azt hangsúlyozták, hogy e személyekben elsősorban az olvasót, nem pedig a problémát kell nézni. Példákkal bizonyították, hogy nem mindig a konfrontáció a legjobb politika velük szemben. (Chadbourne, ref.: Novák I. 1991)
Hírforrás:
Fitting library services into the lives of the poor / G. E. Holt. In: Bottom Line 19 (2006) 4 p. 179-186 ; Library cards for the homeless / M. N. Landgraf. In: Amarican Libraries 22 (1991) 10 p. 946-949 ; The problem patron: how much problem, how much patron? / R. Chadbourne. In: Wilson Library Bulletin 64 (1990) 10 p. 59-60
2013. október 16. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |