SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Tájékoztató pultok számának csökkentése - olcsóbb, ugyanakkor hatékonyabb
Címkék: William F. Ekstrom Library, Louiswille | USA | könyvtári tér, enteriőr | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | felmérés | tájékoztatás (személyes, fizikai) |
A cikk a louisville-i egyetemi könyvtári rendszer részét képező Ekstrom Library link szervezeti és fizikai átalakítását tárgyalja, melynek során a használói igényekre reagálva több olvasószolgálati pult összevonásával ésszerűbbé tették a tájékoztatás és a kölcsönzés folyamatát. A szolgáltatások felülvizsgálatát a használóktól 2013-ban begyűjtött visszajelzések indokolták, ugyanis negatívak voltak a tapasztalatok a könyvtár első emeletén lévő 3 különböző olvasószolgálati pult (keleti oldal: multimédia-kölcsönzés, nyugati oldal: könyvek kölcsönzése, középső pult: tájékoztatás, továbbá segítség a nyomtatáshoz) közötti ide-oda irányítgatással, illetve a szolgáltatások eltérő színvonalával kapcsolatban. Az egyetemi könyvtári rendszer dékánja ezért 2013 őszén egy alaposabb felmérést rendelt el a hallgatók és az oktatók körében. Az adatok mennyiségi és minőségi elemzése megerősítette az előzetes felmérés eredményeit - a használók elégedetlensége az egyetemi költségvetési megszorításokkal és az ebből fakadó létszámcsökkenéssel párosulva pedig erősen indokolttá tette a változtatásokat.
Ami a személyzetet illeti, nagy kihívást jelentett az összevonás és a vele járó változások elfogadtatása. Ehhez elengedhetetlen volt, hogy a munkatársak meglássák a hasonlóságot az eddig egymástól elkülönülten működő részlegek munkája között, és elsajátítsák egymás feladatait, hiszen az új felállásban az új osztály minden munkatársának néhány órás váltásokban mindkét pult mögött szolgálatot kell teljesítenie. Emellett a könyvtár középső részén, a hallgatói számítógépek és a nyomtatók környezetében a legforgalmasabb órákban "mozgó könyvtáros" segít a technikai problémák megoldásában. A könyvtár alkalmaz ugyan még egyetemi hallgatókat, de csak teljes állásban lévő könyvtárosokkal párba állítva és az ellátandó feladatra kiképezve őket, így garantálva a szolgáltatások egyenletes színvonalát. Az eddigi visszajelzések pozitívak: a használók elégedettek az új elrendezéssel és azzal, hogy immár mindent megkapnak egy helyen, akár a keleti, akár a nyugati pulthoz mennek. A siker kulcsa a szerzők véleménye szerint az egész pult- és részlegösszevonási folyamat használói igényeken és visszajelzéseken alapuló, gondos megtervezése és előkészítése volt. (A könyvtári olvasószolgálati pontok átértékelése és megújítása: a szolgáltatások felülvizsgálata, tervezése, térbeli átrendezése és szervezeti átalakítása; ref.: Szabó P.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |