SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Tudásmenedzsment 15. (Projektek a gyakorlatban)A tudásmenedzsmentre fordított energia legnagyobb részét az emészti fel, hogy a tudást tudásként kezeljék, olyan entitásként, amely az azt létrehozó és használó emberektől elválasztható. Ezen belül is a leggyakoribb kérdés, hogy miként lehet a tudást a szervezeten belül előcsalogatni a tatasztalt emberekből. Mint korábban már volt szó róla, ez csak kedvező szervezeti kultúra (leginkább feladat-, személy-) esetén valósulhat meg. (A hazai nagyobb közkönyvtárakra -- legalábbis 1996-ban még -- nem ez jellemző, vö.: Szervezetfejlesztési lehetőségek a megyei könyvtárakban / Csapó--Barlai, Könyvtári figyelő, 1996/4. p. 611-622., elektronikusan sajnos nem elérhető).
A tudásmenedzsment alkalmazása természetszerűen az egész HR-re kihat: pl. az újonnan érkezők szocializációja, a tudásmegosztás serkentése, vállalati mítoszok és történetek megalkotása, kulturális rítusok, rutinok általános közvetítése, a tudásmegosztás és a teljesítményértékelő rendszer harmonizálása. Ide tartozik például a Buckman Laboratories éves ?Legjobb ötven tudásmegosztó díja is, utalva arra, hogy a tudás előállítása önmagában kevés a szervezeti sikerhez. Prózaibb, de ugyanolyan hasznos a személyes kontaktusok számának tudatos emelése: a tudósok és a mérnökök tapasztalatcseréjének hatékonysága egyenesen arányos személyes találkozásaik sűrűségével. A tudásmegosztás érdekében változtatni kell a kreatívok ösztönzési és jutalmazási rendszerén (vö. pl.: Néhány gondolat a vezetés eredményesebbé tételéről (avagy hol van a bölcsek köve) link ) Ellenható tényező a létszámcsökkentés. A szerzők arra is utalak, hogy azok a vezetők képesek a "kreatívok" támogatására, akik maguk is elértek egy intellektuális szintet: a kezdeményezések mellett kiálló vezetők maguk is intellektuális, nagy műveltségű emberek voltak. Alapos olvasottsággal és kiváló iskolai végzettséggel rendelkeztek, megteremtették a tudásorientált kultúra létrejöttének feltételét. Összefoglalásként a tudásmenedzsment-projekt sikertényezői: 1. Tudásorientált szervezeti kultúra 2. Technikai és szervezeti infrastruktúra 3. A felsővezetés támogatása 4. Kapcsolat a gazdasággal vagy az értéknövekedéssel 5. Folyamatorientáltság 6. Egyértelmű jövőkép és nyelv 7. Újfajta motivációs eszközök 8. Valamilyen fokú tudásstruktúra 9. Többféle tudástranszfer-csatorna. (összeáll.: MG)
Hírforrás:
Tudásmenedzsment / Thomas H. Davenport, Laurence Prusak. - Budapest : Kossuth, BKE Vezetőképző Intézet, 2001. - 195 p.
2003. szeptember 17. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: Régebbi hírforrás(ok): Tudásmenedzsment / Thomas H. Davenport, Laurence Prusak. - Budapest : Kossuth, BKE Vezetőképző Intézet, 2001. - 195 p. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |