SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Tudásmenedzsment 2.Nagyon sok szervezet tűzi zászlajára a tudásmenedzsment divatos szlogenjét, de kevesen gondolják komolyan is a tudás tényleges erőforrásként való kezelését. "Ha egy vállalatnál [szervezetnél] a politikai környezet támogatja a tudás titkolózó és számító felhalmozását, akkor a potenciális "tudásvásárló" nem rendelkezhet eléggé értékes "fizetőeszközzel" ahhoz, hogy rábírja az "áruhalmozót" szakértelme megosztására." A tudásmegosztás tehát így nem kényszeríthető ki jó hatásfokkal. Ehhez bizalom kell. A bizalomnak pedig láthatónak, mindenütt jelenlévőnek kell lennie, és először a legfelső szinteken kell érvényesülnie.
A könyvtárosok marketingmunkája sem tökéletes: "A cégek gyakran nem ismerik fel a könyvtárosok tudásbővítő és -szervező szerepének jelentőségét, státusuk és bérük ritkán tükrözi valódi értéküket. Általában mindenfajta tudásügynököt alábecsülnek annak ellenére, hogy szerepük létfontosságú a tudáspiacon." Aki megosztja tudását, annak "fizetség" jár. A tudáspiac valutái lehetnek: reciprocitás (ha te elmondod, én is megosztom), hírnév (ha fordulhatunk hozzád, felnézünk rád), altruizmus (tudásom által közösen többek leszünk). A tartalomfejlesztők számára intő tapasztalat: "Aki letölt egy információt a szerverről, nem érez olyan kötelezettséget a viszonzásra, mint akkor érezne, ha ugyanahhoz az anyaghoz telefonon vagy egy értekezleten jutott volna hozzá." A legfontosabb információközvetítő módszer tehát az ember és ember közötti, nem pedig a dokumentum és ember közötti, amely komoly tanulság a könyvtárosok számára is. Persze nem mindegy a közlő renoméja sem: "Nagyobb valószínűséggel jutunk el megbízható információforráshoz olyasvalakinek az ajánlásait követve, akit elismerünk és tisztelünk." Tehát a tudáspiacok formális és informális hálózatok köré egyaránt csoportosulhatnak. (összeállította: MG)
Hírforrás:
Tudásmenedzsment / Thomas H. Davenport, Laurence Prusak. - Budapest : Kossuth, BKE Vezetőképző Intézet, 2001. - 195 p.
2003. május 21. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: Régebbi hírforrás(ok): Tudásmenedzsment / Thomas H. Davenport, Laurence Prusak. - Budapest : Kossuth, BKE Vezetőképző Intézet, 2001. - 195 p. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |